Goi Erdi Aroko artelanen ildo anikonikoaren analisia
Laburpena
Lanaren helburu nagusia, Goi Erdi Aroan salbuespenak kontsidera daitezkeen
zenbait obretan ematen den anikonismoa aztertzea da. Garai horretan, hiru joera ezarri
ziren Jainkotasunaren irudikapenaren inguruan; In ecclesia ne picturae fiant, Deus
asconditus invisibilis, eta joera pedagokikoa, azkena nagusia izanik. Hala ere, zenbait
sustatzaile edo doctiek, Deus asconditus invisibilis tendentzia anikonikoa jarraitzea
erabaki zuten zenbait obren sustapenean.
Artelan anitz aztertu dira, baina hiru izan dira nagusi. Inperio Karolingiarraren
barruan, Teodulfok sustatutako Germigny-des-Pres otoiztegi pribatuko absideko
mosaikoa ikertu da, non Itunaren Kutxa irudikatu zen. Bigarren artelana, Asturiar
Erreinuko Alfontso II.aren Pradoseko San Julian eliza izan da, non programa guztiz
anikoniko batekin egiten dugun topo, arkitekturen irudikapenez beteta, eta programa
gurutze baten bidez gailendua. Hirugarren kasuan, Leongo erreinuaren barruan eraikitako
Peñalbako Santiagoko gurutzeak aztertu dira. Azken adibide honetan, aurreko bietan
ematen ez diren zenbait datu baliagarriak izan dira programaren zergatiak arakatzeko.
Artelan nagusi hauek aztertuak izan diren bitartean, garaikideak diren, eta antzeko
joera anikonikoa jarraitzen duten beste obra batzuk ere ikertu dira, hala nola, Fleuryko
Ebanjeliarioa, Teodulforen sustapenean, edota Valdedioseko Salbatzailea eta Cava dei
Tirreni Biblia, Asturiar Erreinuaren barnean. Azkenik, sustatzaile hauek anikonismo
honetara nola eta zergatik heldu diren ondorioztatu da.