1937ko gernikar belaunaldia britainia handian: euskal diaspora baliabide pedagogiko gisa erabiltzeko proposamena
Laburpena
[EUS] Egun bizi dugun mundu globalizatu honetan, migrazioak eta diasporak etengabe gertatzen diren fenomenoak dira, non, hainbat arrazoi kontuan harturik, herri baten zati handi batek ihes egiten duen bere jaioterritik, baina oraindik ere bere herriarekiko sustraitua egonik. Diaspora kasuak, zuzenki, eskolan jorratzeko gaiak bilakatzea berezko erronka bat da irakasleontzat, bai munduaren ulerkera hobeago bat izateko, bai eta aniztasunarekiko errepetua eta elkarreragina bilakatzeko eta bazterkeria-kasuak ukatzeko.
Etxetik hasita, beraz, euskal diasporen kasuak estudiatzea oso baliagarriak izan daitezke lehen hezkuntzako eskolan, ez soilik gure historiaz ikasteko, baizik eta gaur egungo munduaz ikasteko Euskal Herriaren historia eta esperiantziatik abiatuta.
Euskal diaspora batzuk andana ikertu badira ere, beste kasu batzuk ilunpean geratu dira azken urteotan. Horren adibide dira Espainiako gerra zibilean Santurtziko portutik Southampton-eko portura ihes egin zuten 4.000 bat ume, 95 irakasle eta hainbat laguntzaile eta apaizena. Britainia Handiak bere historian jasotako haur kopuru handiena hartu zuen lehenik North Stoneham-eko kanpamentuan eta, jarraian, herrialde osoko kolonia desberdinetan. Lan honen helburua da, beraz, euskal diaspora kasu honen ikerketa bat egitea, eta geroantzean bere aplikazioa burutzea LHn curriculum berriak markatzen dituen lerro berriei moldatze aldera. [ES] En el mundo globalizado en el que vivimos, las migraciones y las diásporas son fenómenos que suceden constantemente, en los que, por diversas razones, gran parte de un pueblo se escapa de su tierra natal, pero todavía está arraigado con su pueblo. La transformación de los casos de la diáspora en temas de estudio en la escuela es un reto para el profesorado, tanto para una mejor comprensión del mundo, como para convertirse en un ejemplo de compromiso e interacción con la diversidad y hacer frente a los casos de exclusión. Por lo tanto, estudiar los casos de las diásporas vascas puede ser muy útil en la educación primaria, no sólo para aprender de nuestra historia, sino para aprender del mundo actual a partir de la historia y la esperiencia de Euskal Herria. Aunque se han investigado numerosas diásporas vascas en los últimos años, otros casos han quedado en la oscuridad. Ejemplo de ello son los cerca de 4.000 niños, 95 profesores y varios ayudantes y sacerdotes que huyeron del puerto de Santurtzi en la guerra civil española al puerto de Southampton. Gran Bretaña acogió el mayor número de niños de su historia en el campamento de North Stoneham y, a continuación, en diversas colonias de todo el país. El objetivo de este trabajo es, por tanto, realizar un estudio de este caso de la diáspora vasca y, posteriormente, llevar a cabo su aplicación mediante una intervención en un aula de educación primaria guiada por el nuevo currículum. [EN] In the globalised world in which we live, migrations and diasporas are a constantly occurring phenomena, where, for various reasons, large parts of a people leave their homeland, but are still rooted both with their people and homeland. Transforming diaspora cases into topics of study in school is a challenge for teachers, both for a better understanding of the world, but also to become an example of engagement and interaction with diversity and to address cases of exclusion. Therefore, studying the cases of Basque diasporas can be very useful in primary education, not only to learn about our history, but also to learn about the world today from the history and experience of the Basque Country Although numerous Basque diasporas have been researched in recent years, other cases have remained under-examined. An example of this is the nearly 4,000 children, 95 teachers and several assistants and priests who fled from the port of Santurtzi during the Spanish Civil War to the port of Southampton. Great Britain took in the largest number of children in its history in the North Stoneham camp and then in various colonies throughout the country. The aim of this work is, therefore, to carry out a study of this case of the Basque diaspora and, subsequently, to carry out its application through an intervention in a primary school classroom guided by the new curriculum.