Now showing items 21-40 of 132

    • Thumbnail

      Contextual and psychological variables in a descriptive model of subjective well-being and school engagement 

      Rodríguez Fernández, Arantzazu; Ramos Díaz, Estibaliz ORCID; Fernández Zabala, Aranzazu ORCID; Goñi Palacios, Eider ORCID; Esnaola Echaniz, Igor ORCID; Goñi Sarriguren, Alfredo (Elsevier, 2016-05)
      Background/Objective: The objective of this ex post facto study is to analyze both the direct relationships between perceived social support, self-concept, resilience, subjective well-being and school engagement. Method: ...
    • Thumbnail

      Cultural Image of Older People during the COVID-19 Pandemic 

      Jiménez Etxebarria, Eneritz; Jaureguizar Alboniga-Mayor, Joana; Bernarás Iturrioz, Elena (MDPI, 2022-11-08)
      The COVID-19 pandemic has made evident the exclusion to which older people may be subjected for reasons of age. This study delves into the cultural image of older adults during the pandemic from the perspective of people ...
    • Thumbnail

      Cyber Dating Violence Prevention Programs in Universal Populations: A Systematic Review 

      Galende Pérez, Nuria ORCID; Ozamiz Echevarria, Naiara; Jaureguizar Alboniga-Mayor, Joana; Redondo Rodríguez, Iratxe (Dove Medical Press, 2020)
      Although the technological revolution of recent decades has produced undeniable advances, it has also generated problems derived from new forms of human communication, especially among the younger population. This is the ...
    • Thumbnail

      El deporte como medio para el fomento de la deportividad: un programa educativo en centros escolares alaveses 

      Sáenz Ibáñez, Alfredo; Aguado, Borja; Lanchas, Ianire (Instituto Nacional de Educación Física de Cataluña, 2013)
      [EN] This paper presents a continuous work experience, during the academic year 2009-2010, to promote sportsmanship and the prevention of violence in sport at school, included in the school sports program of the Provincial ...
    • Thumbnail

      Deportividad y violencia en el fútbol base: un programa de evaluación y de prevención de partidos de riesgo 

      Gimeno Marco, Fernando; Sáenz Ibáñez, Alfredo; Ariño, Joaquín Vicente; Aznar, Mónica (Universitat de les Illes Balears, Servei de Publicacions., 2007)
      [EN] This study’s primary objective was to evaluate sportsmanship and violence in soccer matches. In order to do so, all the trainers and referees in one of the feeder teams categories of the Zaragoza and Vitoria Football ...
    • Thumbnail

      El desarrollo de la autonomía infantil temprana y el profesorado en formación en Educación Infantil. Variables intervinientes 

      Herrán Izagirre, Elena ORCID; Galende Pérez, Nuria ORCID; Apodaca Urquijo, Pedro Miguel ORCID; Sagastui Aguayo, Jone ORCID (Universidad de Murcia, 2022-09)
      Este estudio pretende conocer las creencias del alumnado del Grado en Educación Infantil sobre la autonomía infantil temprana (0-3 años). Se ha elaborado y aplicado un cuestionario a 165 alumnos-as del Grado en Educación ...
    • Thumbnail

      El desarrollo psicosocial 

      Madariaga Orbea, José María ORCID; Goñi Grandmontagne, Alfredo (Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea, 2009)
      [Es] Esta línea de investigación integra dos perspectivas de aproximación a una temática de gran amplitud y complejidad como es la del desarrollo psicosocial humano, máxime teniendo en cuenta que se presta además una ...
    • Thumbnail

      Design and Validation of a Scale for Measuring Well-Being of Children in Lockdown (WCL) 

      Berasategi Sancho, Naiara ORCID; Idoiaga Mondragón, Nahia ORCID; Dosil Santamaría, María; Eiguren Munitis, Amaia (Frontiers Media, 2020-09-18)
      The objective of this study was to create and validate an instrument to measure the well-being of children in lockdown. As a response to the COVID-19 pandemic, and in the interest of maintaining social distancing, millions ...
    • Thumbnail

      Diferencias individuales en aprendizaje autorregulado de estudiantes de los Grados de Educación: género, especialidad, notas y desempeño académico 

      Larruzea Urkixo, Nerea; Cardeñoso Ramírez, María Olga ORCID (Ediciones Universidad de Murcia, 2020-07)
      Introduction: Identifying differences in self-regulatory processes among current students is key to improve training in our universities. The aim of this study is to analyze the variability in the aforementioned processes ...
    • Thumbnail

      Discriminaciones de género autopercibidas por alumnado universitario de Educación. Escuchando sus voces. 

      Larruzea Urkixo, Nerea; Díaz Iso, Nerea; Velasco Luzuriaga, Erlantz; Cardeñoso Ramírez, María Olga ORCID (Universidad de Granada, 2022-12)
      La discriminación de género se reconoce como un problema para las sociedades de todo el mundo; tiene lugar en los ámbitos tanto público como privado, y presenta manifestaciones de carácter visible y también oculto que ...
    • Thumbnail

      Diseño y validación de un cuestionario sobre percepción de igualdad en el mundo laboral 

      Axpe Saez, Inge ORCID; Subinas Arguiñano, Ainhoa; Berciano Alcaraz, Ainhoa (Núcleo de Estudos de Gênero - Pagu, 2020)
      En la actualidad son muchos los trabajos de investigación que demuestran que, desde la perspectiva de género, nos encontramos aún muy lejos de haber alcanzado la igualdad en el ámbito laboral, y que queda aún mucho trabajo ...
    • Thumbnail

      Los dominios social y personal del autoconcepto 

      Goñi Palacios, Eider ORCID; Fernández Zabala, Aranzazu ORCID (Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea, 2007)
      [Es] El estudio del autoconcepto continúa siendo uno de los grandes retos de la investigación psicológica. Se trata de un campo de investigación muy amplio en el que tanto la dimensión física como la académica han sido ...
    • Thumbnail

      Dos formatos (papel y online) de un programa educativo para la mejora del autoconcepto físico 

      Axpe Saez, Inge ORCID; Uralde Blanco, Enrique (Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea, 2008)
      [Es] El autoconcepto físico juega un papel decisivo en el bienestar personal y la prevención de trastornos y dificultades de conducta. De ahí la importancia de ayudar educativamente al desarrollo de adecuadas autopercepciones ...
    • Thumbnail

      Editorial: Risks of “cyber-relationships” in adolescents and young people 

      Jaureguizar Alboniga-Mayor, Joana; Redondo Rodríguez, Iratxe; Machimbarrena Garagorri, Juan Manuel; Wachs, Sebastian (Frontiers Media, 2023)
      ...
    • Thumbnail

      La Educación Pikler-Lóczy : cuando educar empieza por cuidar 

      Herrán Izagirre, Elena ORCID (ILAdEI. Instituto Latinoamericano de Estudios para la Infancia, 2013)
      El sistema educativo que Emmi Pikler y su equipo establecen en el Instituto Lóczy en Budapest demuestra durante más de 60 años que el desarrollo sano y armónico de bebés y niños pequeños privados de familia y criados en ...
    • Thumbnail

      Emotional State of Mexican University Students in the COVID-19 Pandemic 

      Dosil Santamaría, María; Ozamiz Echevarria, Naiara; Idoiaga Mondragón, Nahia ORCID; Reyes Sosa, Hiram; Santabárbara, Javier (MDPI, 2022-02-14)
      Background: Since the WHO declared the COVID-19 crisis a pandemic in March 2020, the young population is suffering from a range of psychological symptoms. The present study measured symptoms of stress, anxiety and depression ...
    • Thumbnail

      ¿Es tan perjudicial la televisión que ven los jóvenes y adolescentes? 

      Medrano Samaniego, María Concepción; Palacios Navarro, Santiago (Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea, 2006)
      [Es] En este trabajo se presentan los resultados de un estudio piloto realizado en la Comunidad Autónoma del País Vasco con una muestra de sujetos con edades comprendidas entre 12 y 40 años. Dentro de una investigación ...
    • Thumbnail

      Ethnography as a linking method between psychology and sociology: research design 

      Marcén Muñío, Celia; Gimeno Marco, Fernando; Gutiérrez Pablo, Héctor; Sáenz Ibáñez, Alfredo; Sánchez Sanz, María Elisa (Elsevier, 2013)
      [EN] Ethnography is one of the most relevant methods in qualitative research, and both psychology and sociology use qualitative methods in their research. This is essential when the purpose is to keep the historical memory ...
    • Thumbnail

      Evaluación de características psicológicas implicadas en el desempeño de jóvenes gestores deportivos 

      Gimeno Marco, Fernando; Garzo, C; Velasco, I; Sáenz Ibáñez, Alfredo; Gutiérrez, H (Universidad Autónoma de Madrid, Comunidad Virtual Ciencias del Deporte; Red Iris, 2017-06)
      [EN] The purpose of this study was to evaluate the psychological characteristics involved in the performance of a group of young sport managers. To identify the psychological variables, an analytical procedure of an ...
    • Thumbnail

      Evaluación de la atención sostenida de niños con trastorno por déficit de atención con hiperactividad 

      Soroa Udabe, Marian ORCID; Iraola Baquedano, José Ángel; Balluerka Lasa, Nekane ORCID; Soroa Martínez, Goretti (Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea, 2009)
      [Es] El propósito de esta investigación ha sido el de analizar la capacidad de atención sostenida auditiva y visual de niños con TDAH frente a la de los niños sin ese trastorno. La muestra está compuesta por 25 niños con ...