Show simple item record

dc.contributor.authorPrado Roman, Camilo
dc.contributor.authorDel Castillo Peces, Carlos
dc.contributor.authorMercado Idoeta, Carmelo
dc.contributor.authorDel Castillo Peces, Julian
dc.date.accessioned2018-01-08T11:32:14Z
dc.date.available2018-01-08T11:32:14Z
dc.date.issued2017-11
dc.identifier.citationCuadernos de Gestión 18(1) : 149-172 (2018)es_ES
dc.identifier.issn1131-6837 (print)
dc.identifier.issn1988-2157 (online)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/24432
dc.descriptionJEL: L15, M10es_ES
dc.description.abstract[EN] The ISO 9001 Standard – a quality assurance standard for products and services – is well established in the construction industry, which is one of the major industries in the world, including Spain. The objectives of this paper are, on the one hand, to analyse the results of adhering to this standard for construction companies in Spain, and on the other, to examine whether these results are affected by the size of the organization and the seniority of the certification. To this end, a questionnaire was sent to quality managers of 302 companies in the industry, and the responses of 126 valid questionnaires received were treated by descriptive analysis and ANOVA. From the answers gathered is concluded that obtaining the ISO 9001 certification has positive effects leading to benefits which are both “internal” and “external”. Some of the most significant internal benefits mentioned were improvements to the organisational processes, while among the external benefits, commercial aspects, such as better chances of competing on the market, were mentioned most frequently. It was also observed that the size of the organization does not significantly modify the positive effects of adherence to the standard, while the age of the certification itself, has a significant influence on the positive results of the adherence.es_ES
dc.description.abstract[ES] El sector de la construcción es uno de los más importantes tanto a nivel mundial como español, y presenta una amplia implantación de la Norma ISO 9001 como norma de aseguramiento de la calidad de sus productos y servicios. Los objetivos del presente trabajo son, por un lado, analizar los resultados derivados de la adhesión a dicha Norma por parte de las empresas del sector de la construcción español, y por otro, verificar si dichos resultados están influenciados por el tamaño de dichas empresas y la antigüedad de la certificación. Para ello se ha remitido un cuestionario a los directores de calidad de 302 empresas de dicho sector, recibiéndose 126 cuestionarios válidos, cuyas respuestas fueron tratadas mediante un análisis descriptivo y ANOVA. De las respuestas recogidas se concluye que la implantación de ISO 9001 tiene una influencia positiva para la obtención de beneficios tanto de índole “interna” como “externa”. Dentro de los beneficios “internos”, destacan las mejoras organizativas, mientras que en lo relativo a los “externos” destacan los aspectos comerciales, es decir, la posibilidad de competir en el mercado. Así mismo, se verifica que el tamaño de las empresas no provoca diferencias significativas en la influencia positiva de la adhesión a la Norma, mientras que la antigüedad de la certificación sí influye de forma significativa en los resultados positivos de dicha adhesión.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherInstituto de Economía Aplicada a la Empresa (Universidad del País Vasco UPV/EHU)es_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectquality managementes_ES
dc.subjectquality assurance standardses_ES
dc.subjectISO 9001 standardes_ES
dc.subjectconstruction industryes_ES
dc.subjectgestión de calidades_ES
dc.subjectnormas aseguramiento de la calidades_ES
dc.subjectnorma ISO 9001es_ES
dc.subjectsector construcciónes_ES
dc.titleThe effects of implementing ISO 9001 in the Spanish construction industryes_ES
dc.title.alternativeLos resultados de la implantación de la Normativa ISO 9001 en el sector de la construcción españoles_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holderAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.relation.publisherversionhttp://www.ehu.eus/cuadernosdegestion/revista/en/published-issues/articulo?year=2018&vol=18&num=1&o=7es_ES
dc.identifier.doi10.5295/cdg.140507cd
dc.subject.jelL15


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España