The representation of basque immigration in american cinema: Wild is the Wind (1959) or the Q quest for elucidating what a basque is
História (São Paulo) 36 : 2017 // Article ID e113
Laburpena
In previous studies I have presented a general overview of the way American Cinema depicted Basque people, and especially Basque immigrants in the American West, and its evolution since the times of silent cinema to our days. In this article I will analyse one of the very first films in which a Basque character is presented, not in a secondary role, but as a protagonist. Wild is the Wind (George Cukor, 1959) represents also one of the first approaches to the representation of Basque identity by a Hollywood A-movie (this is, a film with a high budget, produced by major company, with the participation of well-known actors and actresses under the control of a renowned director) Firstly, I will summarize the main elements that characterized and conditioned the image of Basque immigrants, and Basque people as a whole, up to the decade of 1990 in the cinema of Hollywood. Secondly, I will describe the process of ellaboration of the film since its first steps, highlighting when, why and by whom was decided to introduce a Basque character in the plot. Finally, I will analyze how this Basque character is depicted in the film, both by the means of external (race, language, clothes...) and internal features (mainly, the dialogues), putting them in the context of previous and contemporary films and tv movies in which Basque characters also appeared. En estudios previos he presentado una visión general del modo en el que el cine de los Estados Unidos representó a los vascos, especialmente a aquellos que inmigraron al oeste americano, así como su evolución desde los tiempos del cine mudo hasta nuestros días. En este artículo analizaré una de las primeras películas en las que se introdujo un personaje de origen vasco, no como secundario, sino como protagonista. Wild is the Wind (George Cukor, 1959) representa también uno de los primeros intentos de representar la identidad vasca en una película hollywoodiense de serie A (es decir, con un elevado presupuesto, producida por una compañía grande, con la participación de actores y actrices reconocidos, y bajo el control de directores de prestigio). En primer lugar, resumiré los elementos principales que han caracterizado y condicionado la imagen de los inmigrantes vascos en el cine de Hollywood. En segundo lugar, describiré el proceso de elaboración de este film desde sus primeros pasos, resaltando cuándo, cómo y quién decidió introducir un personaje vasco. Finalmente, analizaré el modo en el que este personaje vasco es representado en la película, tanto a través de sus elementos externos (raza, lenguaje, vestimenta...) como internos (principalmente, el diálogo), poniéndolos en el contexto de otras películas y series de televisión contemporáneas en las que también aparecían personajes vascos.