Show simple item record

dc.contributor.authorSchammah-Gesser, Silvina
dc.date.accessioned2020-01-13T19:06:10Z
dc.date.available2020-01-13T19:06:10Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.citationHistoria contemporánea 38 : 113-144 (2009)
dc.identifier.issn1130-2402
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/38116
dc.description.abstractThe need to strengthen the image of a democratic Spain, give expression to the regions and rehabilitate the cultural heritage prior to the Civil War have encouraged the development of new museological infrastructures at the national, regional and local levels. In these novel exhibition spaces, commemorative celebrations -especially those set to vindicate the cultural legacy of the artistic and literary avant-gardes that flourished prior to the conflict- have become a highly valued commodity at the national cultural market and media. This article analyzes the "rational " behind three macro-exhibits presented at the National Museum Reina Sofía Art Centre in Madrid, on the occasion of the centenary of several members of the "Generation of '27 ". These exhibitions provide an unexplored arena to elucidate: the ways public audiences are summoned; the techniques employed to re-appropriate figures who are icons in the collective imagery of Republican Spain, the Spanish exile and the transition and; finally, to chart out the rhetorical, visual and pedagogical strategies used for "administrating the past ".; La necesidad de fortalecer la nueva imagen de la España democrática, dar expresión a las regiones y rehabilitar el legado cultural anterior a la Guerra Civil han favorecido el desarrollo de infraestructuras museológicas a nivel nacional, regional y local. En estos nuevos espacios de exhibición, las conmemoraciones -en especial aquellas que reivindican el legado cultural de las vanguardias artísticas y literarias anteriores al conflicto- se han transformado en mercancía altamente valorada dentro del mercado de consumo cultural y mediático. El presente artículo analiza el "racional conmemorativo " de tres acroexposiciones presentadas en el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía de Madrid, con motivo de los centenarios de diversos exponentes de la "Generación del 27. " Estas exposiciones ofrecen un área aún inexplorada para dilucidar los modos de interpelar al visitante "tipo "; investigar las técnicas de re-apropiación de figuras claves que constituyen iconos ineludibles en el imaginario colectivo de la España republicana, el exilio y la transición y, finalmente, para explicitar las estrategias retóricas, visuales y pedagógicas empleadas para "administrar el pasado ".
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.titleLegado cultural y administración del pasado: la "Generación del 27" en el Reina Sofía
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2009, Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record