Show simple item record

dc.contributor.authorRomero Recio,Mirella
dc.date.accessioned2020-01-31T16:09:41Z
dc.date.available2020-01-31T16:09:41Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationVeleia 36 : 73-94 (2019)
dc.identifier.issn0213-2095
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/39776
dc.description.abstractWriters Carmen de Burgos and Vicente Blasco Ibáñez shared friendship, idials, and a common admiration for the Ancient World which was represented in their lives and works. This article will try to prove that their fascination for Antiquity drove them to praise the pagan happiness and beauty in contrast with Christian fanatism and intransigence. The accounts of their respective travels to Italy testify to this and, similarly, so did some of their literary pieces. In the case of Blasco Ibáñez, one must note his desire to be surrounded by decorative motifs reminiscing Antiquity at the house he had built in Malvarrosa (Valencia), where a terrace overlooking the sea was decorated with paintings of Greek and Pompeiian style. The article analyses the photographs that the Fundación Vicente Blasco Ibáñez preserves of this area, in particular of the ceiling images where a copy of the painting of the midsection of the triclinium’s southern wall at the House of the Vettii, representing the Punishment of Dirce.; Los escritores Carmen de Burgos y Vicente Blasco Ibáñez compartieron amistad, ideales y una admiración por el mundo Antiguo que quedó plasmada en su vida y en sus obras. Como tratará de mostrar este artículo, su fascinación por la Antigüedad condujo a ambos a alabar la alegría y la belleza pagana frente al fanatismo y la intransigencia cristiana. Los relatos de sus respectivos viajes a Italia dieron buena muestra de ello, aunque también lo hicieron algunas de sus obras literarias. En el caso de Blasco Ibáñez, destaca, además, su deseo de rodearse de una decoración ambientada en la Antigüedad en la casa que se hizo construir en la Malvarrosa (Valencia), donde podía contemplar el mar desde una terraza con pinturas de estilo griego y pompeyano. El artículo analiza las fotografías que la Fundación Vicente Blasco Ibáñez conserva de este espacio y donde ha sido posible identificar, en el techo, una copia del cuadro del centro de la pared sur del triclinio de la Casa de los Vetios que representa el suplicio de Dirce
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.titleLa antigüedad vista por dos escritores anticlericales: Carmen de Burgos y Vicente Blasco Ibáñez
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2019 UPV/EHU Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
dc.identifier.doi10.1387/veleia.20752


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2019 UPV/EHU Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2019 UPV/EHU Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International