Show simple item record

dc.contributor.authorMensa Torras, Marta
dc.date.accessioned2020-02-13T19:43:52Z
dc.date.available2020-02-13T19:43:52Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationZer 17(33) : 47-66 (2012)
dc.identifier.issn1137-1102
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/41082
dc.description.abstractThis article is about the advertising creativity in Peru. Charles Taylor, International Journal of Advertising editor, called on researchers in the field of advertising to initiate research in the emerging countries of Latin America. We want to know if there are differences and similarities between Peruvian creative and other creative from around the world. For that reason, we use a qualitative method which consists of depth interviews. We interviewed thirteen Peruvian creative. The results are: first, the main qualities of a creative are observation, curiosity, perseverance and nonconformity; second, creatives work until night, their schedule is very hard. But some creatives have learned how to manage their time; third, creatives are self taught, they do not trust masters or specialization studies; finally, creatives and clients do not have good relationship because they do not understand advertising in the same way.; Este artículo aborda un tema poco estudiado, la creatividad publicitaria en el Perú. Charles Taylor (2012). editor del International Journal of Advertising, hizo un llamado a los investigadores del campo de la publicidad para que inicien investigaciones en los países emergentes de América Latina. Con este artículo se pretende averiguar si existen afinidades o diferencias entre los creativos peruanos y otros publicistas de diferentes partes del mundo. Por esta razón se ha optado por una investigación cualitativa, basada en entrevistas en profundidad a trece creativos de Lima. Los resultados son: 1. Las principales cualidades de un creativo son la observación, la curiosidad, la perseverancia y el inconformismo; 2. El creativo tiene unos horarios extremos aunque algunos creativos han desarrollado la capacidad de gestionar su tiempo; 3. El aprendizaje del creativo tiende a ser autodidacta, desconfía de las maestrías o de los estudios de especialización y 4. Los clientes y los creativos no tienen buena relación porque entienden la publicidad de diferente manera.; Gutxi aztertu izan den gai bat jorratzera dator artikulu hau, publizitate sormena Perun. Latinoamerikako herrialde emergenteetan publizitatearen eremuan ikerketak egiteko deia luzatu zuen Charles Taylor (2012). International Journal of Advertising aldizkariko editoreak. Dei horri erantzunez, artikulu honek argitu nahi du antzekotasunik edo desberdintasunik ba ote dagoen Peruko sortzaileen eta munduko beste zonaldetako publizitarien artean. Helburu horrekin, metodologia kualitatiboa erabili da eta Limako hamahiru sortzaileekin sakoneko elkarrizketak burutu dira. Emaitzak honakoxeak dira: 1. Sortzaileen berezitasunik aipagarrienak dira behaketa, jakinguria, irmotasuna eta inkonformismoa; 2. Sormenaren profesionalak muturreko ordutegiak ditu baina sortzaile batzuk lortu duten beraien denbora ongi kudeatzeko abilezia; 3. Sortzailea ikasketaz autodidakta izaten da eta master eta espezializazio ikasketekiko mesfidatia da eta 4. Bezeroen eta sortzaileen arteko harremana zaila izaten da publizitatea modu desberdinean ulertzen dutelako.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.titleCreativos publicitarios en Perú: características y entorno laboral
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2012, Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record