La danza: aliada perfecta del pasado
AusArt 3(1) : 41-53 (2015)
Laburpena
The present essay shows three aspects of reconstructed choreographies done on the last few years: the first one deals with the controversies of reconstruction itself; that is, with the impossibility to get back the History of dance as it was. The second one tackles archive in relation to body as an entity that saves some kind of corporeal memory; so it has to do as well with the status of the document regarding truth and with the biographic aspects of the collective history. And the third, in addition to the already mentioned, aims at understanding the physical effects of a singular experience that takes place when a dancer practices a body technique of a different time and context from hers.; Este ensayo recorre tres aspectos detectados en coreografías reconstruidas en los últimos años: el primero tiene que ver con la controversia de toda reconstrucción, es decir, con la imposibilidad de recuperación de la historia de la danza tal y como fue; el segundo con el archivo en relación al cuerpo, son el estatus del documento en relación a la verdad y por extensión con el papel de lo biográfico en la historia colectiva; y el tercero, suma de los dos anteriores, trata de entender los efectos físicos de una vivencia singular que tiene lugar cuando se habita la técnica creada por un cuerpo distinto al que baila.