La literatura cinematográfica de Max Aub: Una nueva percepción del exterminio
AusArt 6(2) : 163-179 (2018)
Laburpena
Max Aub embodies one of the most striking testimonies of the concentration camps of the 20th century. Affiliated with the freedom of man, he can only escape the unpleasant reality that marked the era of extermination by hiding beneath fiction. The life must be transformed into experience to avoid memorization. He fled from manichaeism by making his innumerable characters speak, giving the last word to the reader who will form his chronicle of the most ill-fated era of History. The universe of his texts on the camps becomes a perfect metaphor of the labyrinthine conception that Aub maintained of the human being and of his own existence and in a demonstration that autobiographical writing is not necessary to find out the truth of life. Obviously, a new way of looking, where the mimetic, the diegetic and the extradiegetic merge is needed. A cinematographic literature, because cinema and literature share territory: the territory of dreams.; Max Aub encarna uno de los testimonios concentracionarios más llamativos del s.XX Afiliado a la libertad del hombre, únicamente puede escapar a la desapacible realidad que marcó la era del exterminio refugiándose en el seno de la ficción. La vivencia debe transformarse en experiencia para evitar el memoricidio. Huyó del maniqueísmo haciendo hablar a sus innumerables personajes dándole la última palabra al lector que formará su crónica de la era más aciaga de la Historia. El universo de sus textos sobre los campos se convierte en una perfecta metáfora de la concepción laberíntica que Aub mantenía del ser humano y de la propia existencia y en una demostración de que no es necesaria la escritura autobiográfica para hallar la verdad de una vida. Eso sí, se necesita un nuevo modo de mirar, donde lo mimético, lo diegético y extradiegético se fundan. Una literatura cinematográfica, pues cine y literatura comparten territorio: el de los sueños.