Show simple item record

dc.contributor.authorPalacios Ronda, Esteban
dc.date.accessioned2020-10-09T18:03:17Z
dc.date.available2020-10-09T18:03:17Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationRevista vasca de economía social = Gizarte ekonomiaren euskal aldizkaria (15) : 155-179 (2018)
dc.identifier.issn1698-7446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/46829
dc.description.abstractThe economic crisis has led to an increase in the funding needs of associations and at the same time, a decrease of its resources. In view of this situation, we will examine the different existing possibilities to obtain a stable financial framework and, in light of the limitations which other systems suffer from, we will conclude that implementation of economic activities will prove to be the most practical solution. However, this exercise faces the disapproval of the Administration which considers, in many cases, that said alternative leads to the loss of its declaration of public utility and subsequently the possibility of opting for the privileged tax regime inherent in Law 49/2002 on Taxation of non-profit organizations and tax incentives for patronage.In order to contrast this statement we will use, as a methodological criteria, the study of eighteen associations which during 2015 to 2018, after seeing their declaration of public utility revoked, the High Court passed favourable or unfavourable resolutions on their attempts. The conclusion of this survey will result overwhelmingly coincidental and will allow us to contrast Administrative prevention before private intervention on activities of general interest.; La crisis económica ha conllevado un aumento de las necesidades de financiación de las asociaciones y, al tiempo, una disminución de sus recursos. Ante este escenario, examinaremos las distintas posibilidades existentes para obtener un marco financiero estable y, ante las limitaciones de que adolecen otros sistemas, concluiremos que la realización de actividades económicas se revela como la solución más realista. Sin embargo, este ejercicio tropieza con el disfavor de la administración, la cual considera, en no pocas ocasiones, que dicha alternativa conlleva la pérdida de su declaración de utilidad pública y en consecuencia de la posibilidad de optar por el régimen fiscal privilegiado propio de la Ley 49/2002, de 23 de diciembre, de régimen fiscal de las entidades sin fines lucrativos y de los incentivos fiscales al mecenazgo.Para contrastar esta afirmación utilizaremos como criterio metodológico el estudio de las dieciocho asociaciones que durante los años 2015 a 2018, tras ver revocada su declaración de utilidad pública, obtuvieron una resolución, favorable o desfavorable a sus pretensiones, por parte del Tribunal Supremo. El resultado de este análisis resultará abrumadoramente coincidente y nos permitirá contrastar la prevención administrativa ante la intervención privada en actividades de interés general.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.titleFinanciación de asociaciones: examen especial del ejercicio de actividades económicas
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2018, Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua
dc.identifier.doi10.1387/reves.20522


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record