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dc.contributor.authorErrázuriz, Tomás
dc.date.accessioned2020-10-21T18:03:50Z
dc.date.available2020-10-21T18:03:50Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationHistoria contemporánea 64 : 841-881 (2020)
dc.identifier.issn1130-2402
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/47167
dc.description.abstractThe incorporation of new motorized vehicles into urban life during the early decades of the 20th century was a conflictive process that involved both, material and symbolic transformation of the experience of traveling in the city. Focusing on the case of Santiago, this article analyzes the role of traffic accidents in this process. Specifically, it seeks to understand different ways in which the accident impacted urban culture and the notions of traffic, differentiating between the scope of the particular event and those produced by the increasingly entrenched image of the eventuality of the accident. The analysis suggests that it was the assimilation of accidents into everyday life, as an event and eventuality, which made possible the implementation and legitimation of the new circulation system that allowed the incorporation of motorized vehicles as central elements of traffic.; La incorporación de los nuevos vehículos motorizados a la vida urbana durante las décadas iniciales del siglo XX fue un proceso conflictivo que supuso una transformación material y simbólica de la experiencia de los viajes en la ciudad. Haciendo foco en el caso de Santiago, este artículo analiza el lugar que tuvo el accidente de tránsito en este proceso. Específicamente, se busca comprender distintas formas en que el accidente impactó en la cultura urbana y en las nociones del tránsito de la época, diferenciando entre los alcances del evento particular y aquellos producidos por la imagen cada vez más arraigada de la eventualidad del accidente. El análisis sugiere que fue la cotidianeidad adquirida por el accidente, como evento y eventualidad, la que posibilitó la implementación y legitimación del nuevo sistema de circulación que permitió incorporar a los vehículos motorizados como elementos ordenadores del tránsito.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.title¡Tenga Ud. cuidado! El peligro como fuerza normalizadora en el uso de las calles en Santiago (1900-1930)
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2020 UPV/EHU Atribución 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/hc.20552


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