Show simple item record

dc.contributor.authorRivas-de-Roca, Rubén
dc.date.accessioned2020-10-22T18:15:26Z
dc.date.available2020-10-22T18:15:26Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationZer 25(48) : 65-83 (2020)
dc.identifier.issn1137-1102
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/47234
dc.description.abstractThe European Union suffers from a "communications gap" with citizens, which overlaps to the lack of "domestication" and "politicization" of EU affairs. One of the measures to solve this structural problem has been to developtransnational candidates ("Spitzenkandidaten"). To this end, this article analyzes the strategic communication implemented on Twitter by these candidates in the 2019 European Parliament elections. A content analysis is applied to study their strategic approaches. As a result, it is concluded that there is homogeneity in the elements used, without achieving to Europeanize the agenda. Significant differences only come up in the Europeanism / Euroscepticism axis.; La Unión Europea atraviesa un momento de turbulencias, marcado por el Brexit y el auge de movimientos populistas. Este artículo analiza la comunicación estratégica desarrollada en Twitter por los candidatos transnacionales ("Spitzenkandidaten") en las elecciones al Parlamento Europeo de 2019. Para ello, se aplica un análisis de contenido que estudia la agenda de los candidatos a presidir la Comisión Europea en esta red social, especialmente en lo referente a enfoques estratégicos que busquen la consecución de votos. Como resultados, se concluye que existe una cierta concentración estratégica en los elementos utilizados, con diferencias significativas únicamente en el eje europeísmo/euroescepticismo.; Europar Batasunak komunikazio arrakala dauka herritarrekiko, eta erkidegoko gaien etxekotze faltarekin eta politizazioarekin lotzen du. Egiturazko arazo hori konpontzeko neurrietako bat nazioz gaindiko hautagaiak garatzea izan da (Spitzenkandidaten). Horregatik, artikulu honek hautagai horiek 2019ko Europako Parlamenturako hauteskundeetan Twitterren abian jarritako komunikazio estrategikoa aztertzen du. Edukien azterlana egin da, ikuspegi estrategikoak aztertuz. Emaitza gisa, ondorioztatu da erabilitako elementuen artean homogeneotasuna dagoela, agenda europartzea lortu gabe. Alde nabarmenak europazaletasuna/euroeszeptizismoa ardatzaren arabera bakarrik daudela ikusi da.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleComunicación estratégica transnacional en Twitter para las elecciones al Parlamento Europeo de 2019
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2020 UPV/EHU Atribución 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/zer.21214


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2020 UPV/EHU Atribución 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2020 UPV/EHU Atribución 4.0 Internacional