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dc.contributor.authorUgalde Gorostiza, Ana Isabel ORCID
dc.contributor.authorArregi Orue, Joseba Iñaki ORCID
dc.date.accessioned2020-10-30T19:21:07Z
dc.date.available2020-10-30T19:21:07Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationTantak 28(1) : 65-86 (2016)
dc.identifier.issn0214-9753
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/47565
dc.description.abstractThe paper presents a proposal for Social Sciences teaching-learning in Secondary Education. It starts with current Basque surnames that come from the name of the "baserriak", the traditional homes of the Basque provinces of Bizkaia, Gipuzkoa, north Alava and Navarra and the French Basque Country. In times difficult to be determined, the communal lands began to be privatized, adopting the form of circular plots. The documentation written in romance language calls these plots "sel", a word of pre-Roman origin that was also kept in Basque language. Sels gave birth to a number of place names some of which were used to name the house built on these particular lands. These farm names in many cases also provided the surnames for individual Basque families living there. Our proposal identifies existing seles, displays a number of historical and geographical online tools and offers students a number of activities for building a socio-historical knowledge well related to their own reality.; Cet travail présente une proposition de l’enseignement-apprentissage des sciences sociales pour l’enseignement secondaire, en prenant comme point de départ les noms basques qui ont pour origine le nom de la ferme, qui est la maison traditionnelle des provinces de Biscaye, Guipúzcoa, au nord d’Alava et Navarre et le Pays Basque Français .En temps difficiles de déterminer les terres communales ont commencé à être privatisées, sous forme de parcelles circulaires. La documentation écrié en lange espagnole appel ces parcelles "sel", un mot d’origine préromaine. En basque ont abouti à un certain nombre de noms de lieux, dont certains ont servi à appeler la maison que a été construite sur eux. Cela a servi comme un nom patronymique aux habitants de ces fermes. Notre proposition offre un certain nombre de outils historiques et géographiques abordables en ligne et quelques suggestions d’activités pour les étudiants, à construire une connaissance socio-historique lié à leur propre réalité.; El artículo presenta una propuesta de enseñanza-aprendizaje de las Ciencias Sociales para Educación Secundaria, tomando como punto de partida los apellidos vascos que tienen su origen en el nombre del caserío, es decir, la casa tradicional de las provincias de Bizkaia, Gipuzkoa, norte de Álava y de Navarra y el País Vasco Francés. En época difícil de determinar los terrenos comunales comenzaron a privatizarse, adoptando la forma de parcelas circulares. La documentación en romance los denomina seles, un vocablo de origen prerromano y en euskara han dado lugar a una serie de topónimos, algunos de los cuales pasaron a nombrar al caserío que se construyó en los mismos. Y los que habitaron en dichos caseríos lo adoptaron como patronímico. En la propuesta se ofrecen una serie de herramientas histórico-geográficas asequibles en Internet y se sugieren actividades para que el alumnado construya un conocimiento socio histórico conectado con su propia realidad.
dc.language.isoeus
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.titleEuskal toponimia, baserrien izenak eta deituren ondarea, Gizarte-Zientziak ikasteko abiapuntu. Bigarren hezkuntzarako proposamena
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2016, Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua
dc.identifier.doi10.1387/tantak.16340


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