Show simple item record

dc.contributor.authorCachón Rodríguez, Gabriel
dc.contributor.authorPrado Román, Camilo
dc.date.accessioned2020-12-16T14:23:44Z
dc.date.available2020-12-16T14:23:44Z
dc.date.issued2020-11-27
dc.identifier.citationCuadernos de Gestión 20(3) : 53-60 (2020)es_ES
dc.identifier.issn1131-6837 (print)
dc.identifier.issn1988-2157 (online)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/49123
dc.description.abstract[EN] The aim of this study is to analyse the relationship between identification and loyalty in a public higher education institution in an institutional crisis context. In addition, the differences regarding the possible moderating effect that two of its main stakeholder categories can have on this relationship are studied, which are students and graduates. The information needed to conduct the empirical analysis was obtained from an online survey. Data processing was carried out using the PLS-SEM technique. The results show that in a context of institutional crisis, identification influences university loyalty positively and significantly. However, the existence of certain differences between the two stakeholder categories considered is detected, with the moderating effect being more intense in the group of students than in the group of graduates. It is a useful contribution as it is one of the first studies in which the proposed relationships are analysed in a context of organizational crisis and, in addition, it is concerned with investigating the possible existence of differences in the moderating role played by two fundamental stakeholder categories. This contribution becomes more significant when comparing the moderating effects by using two non-parametric methods (PLS-MGA and permutations), which compared to other techniques have significant advantages to examine the proposed relationship. Important practical implications arise from the results of this work, which can be particularly useful for managers of the type of organisations analysed.es_ES
dc.description.abstract[ES] El objetivo de este trabajo es analizar la relación entre identificación y lealtad en una institución pública de educación superior en un contexto de crisis institucional. Asimismo, se examinan las diferencias respecto al posible efecto moderador que sobre dicha relación pueden desempeñar dos de sus principales categorías de stakeholders, como son los estudiantes y los egresados. La información necesaria para realizar el análisis empírico se ha obtenido mediante una encuesta on-line. El tratamiento de los datos se ha llevado a cabo mediante la técnica PLS-SEM. Los resultados obtenidos muestran que en un contexto de crisis institucional la identificación influye de forma positiva y significativa en la lealtad universitaria. No obstante, se detecta la existencia de ciertas diferencias entre las dos categorías de stakeholders consideradas, siendo el efecto moderador más intenso en el grupo de los estudiantes que en el de los egresados. Supone una contribución de utilidad al ser uno de los primeros trabajos en los que las relaciones propuestas se analizan en un contexto de crisis organizacional y que, además, se preocupa por indagar en la posible existencia de diferencias en el papel moderador ejercido por dos categorías fundamentales de stakeholders. Esta contribución se hace más significativa al comparar los efectos moderadores a través de dos métodos no paramétricos (PLS-MGA y permutaciones) que, frente a otras técnicas, presentan ventajas notables para examinar la relación propuesta. De los resultados del trabajo se derivan importantes implicaciones prácticas que pueden ser de especial utilidad para los gestores del tipo de organizaciones analizadas.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherInstituto de Economía Aplicada a la Empresa (Universidad del País Vasco UPV/EHU)es_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjecthigher educationes_ES
dc.subjectidentificationes_ES
dc.subjectloyaltyes_ES
dc.subjectinstitutional crisises_ES
dc.subjectmeasurement invariancees_ES
dc.subjectmultigroup analysises_ES
dc.subjecteducación superiores_ES
dc.subjectidentificaciónes_ES
dc.subjectlealtades_ES
dc.subjectcrisis institucionales_ES
dc.subjectinvarianza de medidaes_ES
dc.subjectanálisis multigrupoes_ES
dc.titleThe identification-loyalty relationship in a university context of crisis: the moderating role of students and graduateses_ES
dc.title.alternativeLa relación identificación-lealtad en un contexto universitario de crisis: el papel moderador de estudiantes y egresadoses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holder(cc) 2020 by-nc-nd
dc.relation.publisherversionhttp://www.ehu.eus/cuadernosdegestion/revista/en/published-issues/articulo?year=2020&vol=20&num=3&o=5es_ES
dc.identifier.doi10.5295/cdg.191109gc
dc.subject.jelI23
dc.subject.jelM31


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

(cc) 2020 by-nc-nd
Except where otherwise noted, this item's license is described as (cc) 2020 by-nc-nd