Environmental sustainability and their factors in SMEs: A multiple case study of Spain and Chile
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Date
2022-02-10Author
Villegas Pinuer, Francisco
Valenzuela Fernández, Leslier
Llonch Andreu, Joan
López Belbeze, Pilar
Metadata
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Cuadernos de Gestión 22(1) : 35-50 (2022)
Abstract
[EN] Environmental Sustainability (ES) is a growing concern for society’s development while identifying companies’ need to define sustainability-based strategies. Small and medium-sized enterprises (SMEs) have an essential role; generating more than 60% of employment in Europe and Latin America. Numerous research exists regarding large companies’ situation on environmental topics, yet little exists on SMEs at the practical and theoretical levels. Thus, determining the variables that affect the application of ES is very relevant. This study analyzes in-depth ES factors and drivers from the SMEs’ perspective, exploring the variables influencing their implementation in these companies.
The methodology employed is in-depth interviews, applied to a sample of 17 SMEs in Spain and 25 SMEs in Chile.
The main findings suggest that Entrepreneurial Orientation (EO), Customer Orientation (CO), and Corporate Social Responsibility (CSR) influence ES adoption in both countries, showing similarities in the driving reasons behind them, but with certain differences in their implementation (affected by institutional context influences). Furthermore, the level of knowledge affects decision-making related to the development of high-level environmental practices. [ES] La Sostenibilidad Medioambiental (SM) es una preocupación creciente para el desarrollo de la sociedad mientras se identifica la necesidad de que las empresas definan estrategias basadas en la sostenibilidad. Las Pequeñas y Medianas Empresas (PYMES) tienen un papel fundamental; el sector genera más del 60% del empleo en Europa y América Latina. Existen numerosas investigaciones científicas sobre la situación de las grandes empresas en temas medioambientales, sin embargo, la literatura sobre PYMES es escasa a nivel práctico y teórico. De esta manera, determinar las variables que afectan a la aplicación de SM es muy relevante. Este estudio analiza en profundidad los factores e impulsores de la SM desde la perspectiva de las PYMES, explorando las variables que pueden influir en su implementación en estas empresas. La metodología empleada son entrevistas en profundidad, aplicadas a una muestra de 17 directores de PYMES españolas y 25 directores de PYMES chilenas. Los principales hallazgos sugieren que la Orientación Emprendedora (OE), la Orientación al Cliente (OC) y la Responsabilidad Social Corporativa (RSC) influyen en la adopción de la SM en ambos países, manifestando similitudes en los motivos que las impulsan en ambos países, pero ciertas diferencias en su ejecución, donde influye el contexto institucional. Adicionalmente, el nivel de conocimiento afecta la toma de decisiones relacionada con el de desarrollo de practicas medioambientales de alto nivel.