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dc.contributor.authorGómez Urda González, Félix
dc.date.accessioned2022-12-26T11:33:30Z
dc.date.available2022-12-26T11:33:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationAusArt 10(1) : 235-247 (2022)
dc.identifier.issn2340-8510
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/59054
dc.description.abstractUnderstanding the cultural experience of the community that one studies is one of the foundational objectives of social research. The description of such an experience can take various narrative forms within ethnography. This is the case of autoethnography, narrative for qualitative inquiry, where the researcher, as an active participant, documents and analyzes their own personal experience in response and relation to the studied subject or community. This approach reflects the subjectivity and sensibility of the researcher in their response to their subject and provides a clear account of the politics of engagement. This article frames theoretically and problematizes its use as a writing technique to question the position of researcher in both research-creation projects of performing arts: Todas las santas (2021) and TransMigrARTS(2022). Both were held in person, in the middle of the pandemic, in the Spanish cities of Madrid and Granada, respectively. In this paper, the author explores the embodied and existential tensions that arose in both experiences from his ambivalent position as are searcher-playwright when it comes to creating, prompting and inciting the game, but also when observing and analyzing what happened there.; Comprender la experiencia cultural de la comunidad que se estudia es un o de los objetivos fundacionales de la investigación social. La descripción de tal experiencia puede tomar diferentes formas narrativas dentro de la etnografía. Es el caso de la autoetnografía, narrativa para la investigación cualitativa donde el investigador, como participante activo, documenta y analiza su propia experiencia personal en relación con el sujeto o la comunidad estudiados. Este enfoque refleja la subjetividad y la sensibilidad del investigador en su respuesta al tema y ofrece una explicación clara del compromiso político que adquiere. El artículo sitúa teóricamente a la autoetnografía y problematiza su uso como técnica de escritura par a cuestionar la posición del investigador en dos proyectos de investigación-creación en artes escénicas: Todas las santas (2021) y TransMigrARTS (2022). Ambos se realizaron de manera presencial, en plena pandemia, en las ciudades españolas de Madrid y Granada, respectivamente. En el texto el autor explora las tensiones encarnadas y existenciales que surgieron en ambas experiencias, desde su posición ambivalente como investigador-dramaturgo, a la hora de crear e incitar al juego, pero también al observar y analizar lo que allí sucedió.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.titleDocumentar la experiencia cultural: autoetnografía como narración para proyectos de investigación-creación en artes escénicas
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2022 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/ausart.23577


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