Show simple item record

dc.contributor.authorAierbe Barandiaran, Ana ORCID
dc.contributor.authorBartau Rojas, Isabel Ana ORCID
dc.contributor.authorOregui González, Eider ORCID
dc.date.accessioned2023-01-23T17:35:29Z
dc.date.available2023-01-23T17:35:29Z
dc.date.issued2023-01-01
dc.identifier.citationAnales de Psicología 39(1) : 51–61 (2023)es_ES
dc.identifier.issn0212-9728
dc.identifier.issn1695-2294
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/59436
dc.description.abstract[EN] The commonly accepted premise that collaboration among the educational community leads to school improvement and greater student achievement is not always fulfilled due to the diverse reality of schools and various initiatives to promote family participation. This work addresses the perception of teachers, school management teams and educational inspection of family-school-community relations in 23 primary schools in the Basque Autonomous Community, characterized by different criteria related to school effectiveness-ineffectiveness, aiming to identify good practice leading to school improvement. The study is descriptive-exploratory-exploratory-explanatory with mixed methodology, using questionnaires, indepth interviews and discussion groups. Results show family involvement is mediated by teaching staff´s personal factors, that all schools try to promote family collaboration, though forms of participation vary, and those which work best are proactive, stressing different collaboration dimensions. Conclusions include adopting a systemic approach, review and updating of training modalities, and assessment of teaching competences for collaboration.es_ES
dc.description.abstract[ES] La premisa ampliamente aceptada de que el trabajo colaborativo entre los diferentes agentes de la comunidad educativa redunda en la mejora escolar y en mayores logros alcanzados por el alumnado no siempre se cumple debido a la realidad diversa que presentan los centros y a las diferentes iniciativas para impulsar la participación familiar. El estudio aborda la percepción que docentes, equipos directivos e inspección educativa tienen de las relaciones familia-escuela-comunidad en 23 centros de primaria de la Comunidad Autónoma Vasca, caracterizados por diferentes criterios de eficacia-ineficacia escolar, con la finalidad de identificar buenas prácticas que contribuyan a la mejora escolar. Se trata de un estudio descriptivo-exploratorio-explicativo de metodología mixta, con empleo de cuestionarios, entrevistas en profundidad y grupos de discusión. Los resultados muestran que la implicación familiar está mediatizada por factores personales del profesorado, que todos los centros tratan de impulsar la colaboración familiar, aunque las formas y acciones de participación varían, y que aquellos que mejor funcionan tienen una actitud proactiva, con énfasis en dimensiones diferentes de colaboración. Entre las conclusiones cabe destacar la adopción de un enfoque sistémico, la revisión y actualización de las modalidades formativas, y la evaluación de las competencias docentes para la colaboración.es_ES
dc.description.sponsorshipThis research has been carried out within the R&D Project [PGC2018-094124-B-I00] GESKOLA - School improvement from a gender perspective in schools in the Basque Autonomous Community (BAC) financed by the State Research Agency (AEI) of the Ministry of Science, Innovation and Universities (MCIU) of the Spanish Government and co-financed by the European Regional Development Fund (ERDF); and, within the Research Group [GIU21/056] GANDERE (https://www.ehu.eus/gandere) subsidized by the University of the Basque Country (UPV/EHU).es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherEdiciones de la Universidad de Murciaes_ES
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MCIU/PGC2018-094124-B-I00es_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/es/
dc.subjectfamily involvementes_ES
dc.subjectfamily school relationshipes_ES
dc.subjectschool community relationshipes_ES
dc.subjectschool effectivenesses_ES
dc.subjectprimary educationes_ES
dc.subjectbest practiceses_ES
dc.subjectimplicación familiares_ES
dc.subjectrelación familia-escuelaes_ES
dc.subjectrelación escuela-comunidades_ES
dc.subjecteficacia escolares_ES
dc.subjecteducación primariaes_ES
dc.subjectbuenas prácticases_ES
dc.titleFamily involvement and school effectiveness in primary educationes_ES
dc.title.alternativeImplicación familiar y eficacia escolar en educación primariaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holder© Copyright 2023: Editum. Universidad de Murcia (Spain) Creative Commons 4.0: by-sa
dc.relation.publisherversionhttps://revistas.um.es/analesps/article/view/469261es_ES
dc.identifier.doi10.6018/analesps.469261
dc.contributor.funderAgencia Estatal de Investigación (AEI), PGC2018-094124-B-I00
dc.departamentoesCiencias de la Educaciónes_ES
dc.departamentoesMétodos de investigación y diagnostico en educaciónes_ES
dc.departamentoesPsicología evolutiva y de la educaciónes_ES
dc.departamentoeuHezkuntza Zientziakes_ES
dc.departamentoeuBilakaeraren eta hezkuntzaren psikologiaes_ES
dc.departamentoeuHezkuntzako ikerkuntza eta diagnosi metodoakes_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© Copyright 2023: Editum. Universidad de Murcia (Spain) Creative Commons 4.0: by-sa
Except where otherwise noted, this item's license is described as © Copyright 2023: Editum. Universidad de Murcia (Spain) Creative Commons 4.0: by-sa