Gai eragileen erabilera ikas-material digitalak sortzeko: Ahozko historiak ikasgelan
Tantak 34(2) : 121-146 (2022)
Laburpena
With the aim of connecting the school with the surrounding community, this research has created teaching materials based on oral histories. To do this, the generative themes proposed by Paulo Freire have been reinterpreted and brought into new situations. Freire proposed taking as a starting point the words and generative themes of a community so that educational processes could be liberating, reducing what he called cultural invasion and giving the subjects a voice. Taking this idea as a starting point, 106 individual interviews conducted in the San Sebastian neighbourhood of Altza were analysed through participatory action research. From these interviews, 30 possible generative themes with a sense of community and coexistence for the people of Altza were identified, from which, after several informal group discussions and after comparing the resulting knowledge with the curriculum and documents, 17 digital didactic units were created. These didactic materials aim to foster community self-esteem, working on knowledge based on the students' prior knowledges and oral histories, promoting critical thinking and building intergenerational communication bridges. These digital learning materials have been evaluated and validated by education professionals, community members and experts from the scientific community. Three-level evaluation through triangulation (self-evaluation, focus group evaluation and evaluation based on individual interviews) has been used to make improvements to the materials.; Eskola bere inguruko komunitatearekin elkarlotu nahian, ikerketa honetan ahozko historietan oinarritutako ikas-materialak sortu dira. Horretarako, Paulo Freirek proposatutako gai eragileak berrinterpretatu dira, egoera berrietara ekartzeko. Freirek komunitate bateko hitz eta gai eragileak abiapuntutzat hartzea proposatu zuen, hezkuntza prozesuak askatzaileak izan zitezen, kultur inbasioa deitu zuena murriztu eta subjektuei hitza emateko. Ideia hori hartuta, Donostiako Altza auzoan egindako 106 banakako elkarrizketa analizatu dira, ikerketa-ekintza parte-hartzailearen bitartez. Elkarrizketa hauetatik, 30 gai eragile posible identifikatu dira, altzatarrentzat zentzu komunitarioa eta bizikidetzazkoa dutenak, eta horietatik, hainbat talde-bilera informalen ostean, eta ikuspegi kurrikularrarekin eta dokumentalarekin kontrastatuta, 17 ikas-unitate digital sortu dira. Ikas-material hauek autoestimu komunitarioa sustatzea dute helburu, ikasleek dituzten aurre ezagutzetatik eta ahozko historietatik abiatuz ezagutzak landuz, pentsamendu kritikoa bultzatuz eta komunikazio-zubi belaunaldiartekoak eraikiz. Material didaktiko digital hauek hezkuntzako profesionalek, komunitateko kideek eta komunitate zientifikoko adituek ebaluatu eta baliozkotu dituzte. Triangulazioa erabiliz egin den hiru mailako ebaluaketa (autoebaluaketa, talde eztabaida bidezko ebaluaketa eta elkarrizketa indibidualetan oinarritutako ebaluaketa) materialak hobetzeko baliagarria izan da.