Show simple item record

dc.contributor.authorBalluerka Lasa, Nekane ORCID
dc.contributor.authorAliri Lazcano, Jone ORCID
dc.contributor.authorGoñi Balentziaga, Olatz
dc.contributor.authorGorostiaga Manterola, Arantxa ORCID
dc.date.accessioned2024-01-19T14:43:52Z
dc.date.available2024-01-19T14:43:52Z
dc.date.issued2022-11-12
dc.identifier.citationRevista de Psicodidáctica (English Edition) 28 : 26-34 (2023)es_ES
dc.identifier.issn2530-3805
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/64127
dc.description.abstract[EN] Bullying is a serious psychosocial problem that impacts negatively on victims, and it is one of the main risk factors for the development of psychological problems and psychopathological symptoms in childhood, adolescence, and adulthood. This study analyzes the mediating effect of self-esteem on the relationship between bullying victimization and the development of anxiety and depressive symptoms. The sample comprised 550 children and adolescents (56.5% women) aged between 10 and 17 years (M = 12.20, SD = 1.75) from the Basque Country, each of whom completed a battery of instruments consisting of a sociodemographic variables data sheet, a questionnaire for evaluating peer victimization, the Rosenberg Self-Esteem Scale, and the Educational-Clinical Questionnaire: Anxiety and Depression. Results from structural equation modeling indicated that bullying victimization is a risk factor for developing anxiety and depression in childhood and adolescence, and also that the relationship between bullying victimization and these two emotional problems is mediated by self-esteem. This mediating effect of self-esteem is especially important in the case of depression, insofar as the effect of bullying victimization on depression is greater when mediated by self-esteem. The implications of the results are discussed, both for the field of educational psychology and in relation to the psychological wellbeing of children and adolescents.es_ES
dc.description.abstract[ES] El bullying constituye un problema psicosocial muy grave que conlleva consecuencias negativas, siendo uno de los principales factores de riesgo para el desarrollo de problemas psicológicos y sintomatología psicopatológica tanto en la niñez y la adolescencia como en la edad adulta. En el presente estudio se pretende analizar el efecto mediador de la autoestima en la relación entre padecer acoso y desarrollar síntomas ansiosos y depresivos. Han participado 550 niños y niñas y adolescentes (56.5% mujeres) de entre 10 y 17 años (M = 12.20, DT = 1.75) de la Comunidad Autónoma del País Vasco, que han cumplimentado una batería de instrumentos compuesta por un cuestionario de variables sociodemográficas, un cuestionario para la evaluación de la victimización escolar, la escala para la medición de la autoestima de Rosenberg y el cuestionario Educativo-Clínico: Ansiedad y Depresión. Los resultados de los modelos de ecuaciones estructurales reflejan, por un lado, que sufrir bullying es un factor de riesgo para desarrollar ansiedad y depresión en la niñez y en la adolescencia. Por otro lado, confirman que la autoestima es una variable que media la relación entre el bullying y ambos problemas emocionales. Esta acción mediadora de la autoestima resulta de gran relevancia en el caso de la depresión, dado que el efecto que tiene el bullying sobre la depresión aumenta cuando está mediatizado por la autoestima. Se discuten las implicaciones de los resultados, tanto en el ámbito de la psicología educativa, como en el ámbito del bienestar psicológico de niños y niñas y adolescentes.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherElsevier España. Universidad del País Vascoes_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectbullyinges_ES
dc.subjectanxietyes_ES
dc.subjectdepressiones_ES
dc.subjectself-esteemes_ES
dc.subjectchildhoodes_ES
dc.subjectadolescencees_ES
dc.subjectansiedades_ES
dc.subjectdepresiónes_ES
dc.subjectautoestimaes_ES
dc.subjectinfanciaes_ES
dc.subjectadolescenciaes_ES
dc.titleAssociation between bullying victimization, anxiety and depression in childhood and adolescence: The mediating effect of self-esteemes_ES
dc.title.alternativeAsociación entre el bullying, la ansiedad y la depresión en la infancia y la adolescencia: el efecto mediador de la autoestimaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holder© 2022 Universidad de País Vasco. Published by Elsevier España, S.L.U. Under a Creative Commons license CC BY-NC-NDes_ES
dc.relation.publisherversionhttps://www.elsevier.es/en-revista-revista-psicodidactica-english-edition--244-avance-resumen-association-between-bullying-victimization-anxiety-S2530380522000168es_ES
dc.identifier.doi10.1016/j.psicoe.2022.11.001
dc.departamentoesPsicología Clínica y de la Salud y Metodología de Investigaciónes_ES
dc.departamentoeuPsikologia Klinikoa eta Osasunaren Psikologia eta Ikerketa Metodologiaes_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2022 Universidad de País Vasco. Published by Elsevier España, S.L.U. Under a Creative Commons license CC BY-NC-ND
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2022 Universidad de País Vasco. Published by Elsevier España, S.L.U. Under a Creative Commons license CC BY-NC-ND