Perceived academic performance explained by school climate, positive variables and life satisfaction
British Journal of Educational Psychology 98 : 318-332 (2023)
Abstract
[EN]Background: Adolescents spend a large percentage of their time at school, where learning and achievement are impor-tant activities that are vital to their future educational success and subsequent career opportunities. However, studies reveal a significant drop in satisfaction and performance during the teenage years.Aim:Based on the ecological model, this study aims to explore the relationship dynamics between contextual (school climate) and psychological (emotional intelligence and resil-ience) variables, life satisfaction and perceived academic performance, analysing, to this end, four theoretical models grounded in previous research.Sample:The sample comprised a total of 1397 adoles-cents aged between 12 and 16 years from the Autonomous Community of the Basque Country (northern Spain).Analysis: The Equations 6.2 program was used to estimate the measurement model and the structural models, using the robust maximum likelihood procedure.Results: School climate and life satisfaction were found to directly influence perceived academic performance, whereas emotional intelligence and resilience did so indirectly, with the full mediation of life satisfaction.Conclusions:These results have important educational implications, since they reveal existing relationship dynamics, which should serve as a basis for the effective implementa-tion of school programs. They also indicate how important it is for adolescents to be psychologically well-adjusted and satisfied with their lives, in order for them to perform opti-mally at school. [ES]El aprendizaje y el rendimiento académico son importantes especialmente importantes en la adolescencia al ser un momento trascendental en su vida de estudiantes que puede llegar a condicionar su futuro educativo y sus oportunidades laborales. Ahora bien, las últimas estadísticas apuntan a un importante descenso del rendimiento académico en la Educación Secundaria y una menor satisfacción con la vida. De ahí la importante de abordar qué factores podrían estar incidiendo en la satisfacción vital y en el rendimiento académico, si se quiere llegar a mejorar estos últimos. Teniendo en cuenta el modelo ecológico, en este artículo se abordan variables contextuales (el clima escolar) y variables psicológicas (la inteligencia emocional y la resiliencia) a fin de explorar la dinámica de relaciones que guardan con la satisfacción vital y el rendimiento académico percibido. La investigación indica que las relaciones bivariadas existentes entre todas las variables arriba citadas son claras, y que la satisfacción con la vida parece determinar la percepción de ser buen o mal estudiante, pero poco se conoce sobre las relaciones multivariadas que pueden emerger cuando son estudiadas conjuntamente y qué papel (mediación completa o parcial) puede jugar esa satisfacción con la vida. Por tanto, el principal objetivo del presente estudio consiste en analizar la influencia del clima escolar sobre la inteligencia emocional, la resiliencia y el rendimiento académico percibido a través de la satisfacción vital. Para ello, se someten a prueba 4 modelos hipotetizados fundamentados en investigaciones previas. Participaron un total de 1397 adolescentes de entre 12 y 16 años de la Comunidad Autónoma del País Vasco. Se utilizó la metodología de ecuaciones estructurales (SEM) para estimar el modelo de medida y los modelos estructurales, mediante el procedimiento de máxima verosimilitud robusta. Los resultados encontrados indican que tanto el clima escolar como la satisfacción con la vida influyen directamente en el rendimiento académico percibido, mientras que la inteligencia emocional y la resiliencia lo hacen indirectamente, con la plena mediación de la satisfacción con la vida.
Collections
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2022 The Authors. British Journal of Educational Psychology published by John Wiley & Sons Ltd on behalf of British Psychological Society. This is an open access article under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs License,