CSR in Times of Crisis According to ESG Indicators in Europe: Analysis of the Impact of COVID-19
Fecha
2024-09-11Autor
Cuesta-González, Ana
Cabeza-García, Laura
Fernández-Gago, Roberto
Metadatos
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Cuadernos de Gestión 24(2) : 69-80 (2024)
Resumen
[EN] We live in a globalised world, characterised in recent times by events that have led to crises of international and global scope, in which companies have played a leading role. These circumstances have created a unique opportunity to study how Corporate Social Responsibility (CSR) varies as companies adapt to this new environment. A key example of this is the situation resulting from the COVID-19 pandemic. This health crisis has obliged companies to adopt new management guidelines to adapt to the difficult conditions of this setting and be able to survive in this “new normal”. Thus, it will be interesting to know whether the impact of this global health crisis, which hit countries differently, has affected companies’ environmental, social and governance (ESG) indicators. Using a large sample of companies from European Union (EU) countries, the results confirm that corporate engagement in CSR increased during the pandemic (2020-2022) compared to the previous period (2017-2019). Additionally, the results of this study confirm that the intensity of the impact of this crisis improves the companies’ ESG indicators. From a practical standpoint, it is possible to establish certain political and management implications based on our findings and use them to plan possible strategies for potential future crises. [ES] Vivimos en un mundo globalizado caracterizado en los últimos tiempos por acontecimientos que han derivado en crisis de alcance internacional y mundial, en las que las empresas juegan un papel protagonista. Estas circunstancias crean una oportunidad única para estudiar cómo varía la responsabilidad social corporativa (RSC) al adaptarse las compañías al nuevo entorno, siendo un buen ejemplo al respecto el relacionado con la situación derivada del Covid-19. Esta crisis sanitaria provocó que las empresas se vieran obligadas a adoptar nuevas pautas de gestión para adaptarse a las difíciles condiciones del entorno y poder sobrevivir en esa «nueva normalidad». Así, será interesante saber si el impacto de esta crisis, que fue desigual entre países, afecta a los indicadores ambientales, sociales y de gobierno (ASG) de las compañías. Utilizando una amplia muestra de empresas de los países de la Unión Europa (UE), los resultados confirman que el compromiso empresarial en materia de RSC aumentó en el periodo de la pandemia (2020-2022) con respecto al periodo previo (2017-2019). Adicionalmente, los resultados de este estudio confirman que la intensidad del impacto de dicha crisis hace que mejoren los indicadores ASG. Desde un punto de vista práctico, es posible establecer ciertas implicaciones a nivel político y de gestión a partir de nuestros resultados y aprovecharlos para planificar posibles actuaciones frente a potenciales crisis futuras.