Now showing items 1-20 of 75

    • Thumbnail

      Actividad físico-deportiva y autoconcepto físico en la edad adulta 

      Infante Borinaga, Guillermo ORCID; Goñi Palacios, Eider ORCID (Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea, 2009)
      [Es] La relación entre la actividad físico-deportiva y el autoconcepto físico está bien documentada durante la adolescencia y la juventud, en cambio, en la edad adulta existen menos evidencias, cuando quizá la actividad ...
    • Thumbnail

      Ahalmen espaziala hezkuntza matematikoan 

      Arrieta Illarramendi, Juan Modesto (Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea, 2005)
      [EUS] Matematikaren irakaskuntzaren helburuenetako bat hezkuntza maila guztietan ikasleen ahalmen intelektualen garapena da. Ahalmen espazialaren trataera eskolan urria izan da, bereziki zenbakizko ahalmenak edota ...
    • Thumbnail

      An enactive and dynamical systems theory account of dyadic relationships 

      Kyselo, Miriam; Tschacher, Wolfgang (Frontiers Research Foundation, 2014-05-30)
      Many social relationships are a locus of struggle and suffering, either at the individual or interactional level. In this paper we explore why this is the case and suggest a modeling approach for dyadic interactions and ...
    • Thumbnail

      Análisis de la capacitación del profesorado en formación inicial para resolver problemas de ciencias asociados con la vida cotidiana 

      Maeztu Iñiguez de Onzoño, Josu Mirena; Nuño Angós, María Teresa ORCID; Pérez de Eulate González, María Lourdes (Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea, 2008)
      [Es]En este trabajo se aborda la problemática detectada como consecuencia del fracaso que presenta gran mayoría del alumnado de la E. U. de Magisterio de Bilbao, futuro profesorado de Educación Primaria (EP), en la aplicación ...
    • Thumbnail

      Asymmetric Switch Costs in Numeral Naming and Number Word Reading: Implications for Models of Bilingual Language Production 

      Reynolds, Michael G.; Schlöffel, Sophie; Peressotti, Francesca (Frontiers in Psychology, 2016)
      One approach used to gain insight into the processes underlying bilingual language comprehension and production examines the costs that arise from switching languages. For unbalanced bilinguals, asymmetric switch costs are ...
    • Thumbnail

      Autopercepción de la identidad en la transición a la edad adulta 

      Uriarte Arciniega, Juan de Dios (Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea, 2007)
      [Es] La complejidad social de los países desarrollados, junto a la peculiaridad de los factores socioculturales de cada país y el protagonismo del sujeto en su propio desarrollo, están condicionando las diferentes ...
    • Thumbnail

      Bilingual education searching for promising didactic proposals 

      Manterola Garate, Ibon ORCID (Frontiers Research Foundation, 2014-12-05)
      ...
    • Thumbnail

      Cambio tecnológico, usos de plataformas de E-learning y transformación de la enseñanza en las universidades españolas : la perspectiva de los profesores 

      Correa Gorospe, José Miguel ORCID; Paredes Labra, Joaquín (Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea, 2009)
      [Es] La política de las universidades españolas para la integración de TIC ha conseguido sus mayores logros en el terreno de las infraestructuras tecnológicas. También se han producido transformaciones en los ámbitos ...
    • Thumbnail

      Characteristics of the sportsmanship and unsportsmanlike conduct evaluation tools in youth sport 

      Sáenz Ibáñez, Alfredo; Gimeno Marco, Fernando; Gutiérrez Pablo, Héctor; Lacambra Correas, David; Marcén Muñío, Celia; Castillo Salazar, Susana (Elsevier, 2013)
      [EN] In youth sport contexts, aggressiveness and violence constitute a deplorable social phenomenon. There are sportsmanlike conducts as forms of alternatives to these types of behaviors. Specifically, the present paper ...
    • Thumbnail

      Construir la resilencia en la escuela 

      Uriarte Arciniega, Juan de Dios (Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea, 2006)
      [Es] Existen numerosas investigaciones y testimonios que destacan el papel de la educación formal y de los maestros en la construcción de la resiliencia de alumnos procedentes de entornos desfavorecidos y en riesgo de ...
    • Thumbnail

      Cross-Language Modulation of Visual Attention Span: An Arabic-French-Spanish Comparison in Skilled Adult Readers 

      Awadh, Faris H.R.; Phénix, Thierry; Antzaka, Alexia; Lallier, Marie; Carreiras, Manuel; Valdois, Sylviane (Frontiers in Psychology, 2016)
      In delineating the amount of orthographic information that can be processed in parallel during a single fixation, the visual attention (VA) span acts as a key component of the reading system. Previous studies focused on ...
    • Thumbnail

      Deportividad y violencia en el fútbol base: un programa de evaluación y de prevención de partidos de riesgo 

      Gimeno Marco, Fernando; Sáenz Ibáñez, Alfredo; Ariño, Joaquín Vicente; Aznar, Mónica (Universitat de les Illes Balears, Servei de Publicacions., 2007)
      [EN] This study’s primary objective was to evaluate sportsmanship and violence in soccer matches. In order to do so, all the trainers and referees in one of the feeder teams categories of the Zaragoza and Vitoria Football ...
    • Thumbnail

      El desarrollo psicosocial 

      Madariaga Orbea, José María ORCID; Goñi Grandmontagne, Alfredo (Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea, 2009)
      [Es] Esta línea de investigación integra dos perspectivas de aproximación a una temática de gran amplitud y complejidad como es la del desarrollo psicosocial humano, máxime teniendo en cuenta que se presta además una ...
    • Thumbnail

      Descripción del desarrollo organizacional y curricular de diferentes tipos de centro y etapas educativas 

      Goicoechea Piedrola, Javier (Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea, 2007)
      [Es] Esta aportación sintetiza el estudio que están desarrollando profesores del Área de Didáctica y Organización escolar de la UPV y de la UAB (2005-06). Su contenido aborda las relaciones entre los estadios de desarrollo ...
    • Thumbnail

      Discriminating languages in bilingual contexts: the impact of orthographic markedness 

      Casaponsa, Aina; Carreiras, Manuel; Duñabeitia, Jon A. (Frontiers Research Foundation, 2014-05-13)
      Does language-specific orthography help language detection and lexical access in naturalistic bilingual contexts? This study investigates how L2 orthotactic properties influence bilingual language detection in bilingual ...
    • Thumbnail

      Do Diacritical Marks Play a Role at the Early Stages of Word Recognition in Arabic? 

      Perea, Manuel; Abu Mallouh, Reem; Mohammed, Ahmed; Khalifa, Batoul; Carreiras, Manuel (Frontiers in Psychology, 2016)
      A crucial question in the domain of visual word recognition is whether letter similarity plays a role in the early stages of visual word processing. Here we focused on Arabic because in this language there are various ...
    • Thumbnail

      Do handwritten words magnify lexical effects in visual word recognition? 

      Perea, Manuel; Gil-López, Cristina; Beléndez, Victoria; Carreiras, Manuel (The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 2016)
      An examination of how the word recognition system is able to process handwritten words is fundamental to formulate a comprehensive model of visual word recognition. Previous research has revealed that the magnitude of ...
    • Thumbnail

      Los dominios social y personal del autoconcepto 

      Goñi Palacios, Eider ORCID; Fernández Zabala, Aranzazu ORCID (Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea, 2007)
      [Es] El estudio del autoconcepto continúa siendo uno de los grandes retos de la investigación psicológica. Se trata de un campo de investigación muy amplio en el que tanto la dimensión física como la académica han sido ...
    • Thumbnail

      Dos formatos (papel y online) de un programa educativo para la mejora del autoconcepto físico 

      Axpe Saez, Inge ORCID; Uralde Blanco, Enrique (Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea, 2008)
      [Es] El autoconcepto físico juega un papel decisivo en el bienestar personal y la prevención de trastornos y dificultades de conducta. De ahí la importancia de ayudar educativamente al desarrollo de adecuadas autopercepciones ...
    • Thumbnail

      Effects of an emotional intelligence program in variables related to the prevention of violence 

      Garaigordobil Landazabal, Maite ORCID; Peña Sarrionandia, Ainize (Frontiers Research Foundation, 2015-06-01)
      In recent decades, numerous studies have shown a significant increase in violence during childhood and adolescence. These data suggest the importance of implementing programs to prevent and reduce violent behavior. The ...