Show simple item record

dc.contributor.authorCáceres Carrasco, F. Rafael
dc.contributor.authorAceytuno, María Teresa
dc.date.accessioned2015-10-07T08:29:17Z
dc.date.available2015-10-07T08:29:17Z
dc.date.issued2015-10-06
dc.identifier.citationCuadernos de Gestión 15(2) : 113-142 (2015)es
dc.identifier.issn1131-6837 (print)
dc.identifier.issn1988-2157 (online)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/15780
dc.description.abstract[EN] The objective of this paper is to analyze the incubation strategies developed in the universities of Andalusia, a relatively low-income region of Spain, to promote the creation of university spin-offs. These strategies are also compared to the incubation models noted in the literature. The performance of the university spin-offs created and its relation to the incubation strategies developed by the university are also analysed. The analysis is based on data from a survey of nine public universities that carry out strategies for the promotion of university spin-offs. The result of the analysis shows that university spin-off incubation strategies in Andalusia present specific characteristics not covered by certain models that are well-known in the literature on innovation. Then, a new stage in the process of the university spin-off incubation is proposed. We consider it to be a pre-strategic stage to the academic spin-off incubation strategies. The analysis also finds certain environmental factors associated to those spin-offs promoted by Andalusian universities that achieve the highest level of performance. This result suggests that previous to making any decision involving investment into developing incubation strategies, universities should gauge whether they have sufficient resources and the possibilities of connecting with a Technology Park.es
dc.description.abstract[ES] El objetivo de este artículo es analizar las estrategias de promoción de la creación de spin-offs universitarias que han desarrollado las universidades andaluzas, para lo cual se comparan con las descritas en la bibliografía existente. Además, se analiza la evolución posterior de las empresas creadas a partir de las estrategias de incubación implantadas por las universidades, así como su relación con dichas estrategias. Para llevar a cabo este objetivo, se utiliza una base de datos procedente de un cuestionario realizado en las nueve universidades públicas que llevan a cabo estrategias de promoción de la creación de spin-offs universitarias. Como resultado, se obtiene que las estrategias desarrolladas por las universidades andaluzas difieren de los modelos analizados en la literatura. Principalmente se observa la existencia de una nueva etapa en las estrategias de promoción de la creación de spin-offs, que se considera que constituye una fase pre-estratégica de las mismas. Del igual modo, se observan ciertos factores del entorno que se pueden asociar con los casos de spin-offs más exitosos. Así, se considera que las universidades deben valorar la disponibilidad de recursos de la que disponen antes de desarrollar una estrategia de incubación de empresas, especialmente la disponibilidad de un parque científico y tecnológico.es
dc.language.isoenges
dc.publisherInstituto de Economía Aplicada a la Empresa (Universidad del País Vasco UPV/EHU)es
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.subjectuniversity spin-offes
dc.subjectincubation strategyes
dc.subjectuniversityes
dc.subjectfirmes
dc.subjecttechnology transferes
dc.subjectuniversity-industry relationses
dc.subjectspin-off universitariaes
dc.subjectestrategia de promociónes
dc.subjectuniversidades
dc.subjectempresaes
dc.subjecttransferencia de tecnologíaes
dc.subjectrelaciones universidad-empresaes
dc.titleAcademic spin-offs incubation strategies: the case of the Andalusian regiones
dc.title.alternativeEstrategias de promoción de las spin-offs académicas: el caso de Andalucíaes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.rights.holder© Cuadernos de Gestión
dc.relation.publisherversionhttp://www.ehu.eus/cuadernosdegestion/revista/index.php/en/numeros?a=da&y=2015&v=15&n=2&o=5es
dc.identifier.doi10.5295/cdg.140479ma
dc.subject.jelO33
dc.subject.jelO38
dc.subject.categoriaBUSINESS AND INTERNATIONAL MANAGEMENT
dc.subject.categoriaECONOMIC DEVELOPMENT, TECHNOLOGICAL CHANGE, AND GROWTH
dc.subject.categoriaECONOMICS
dc.subject.categoriaINDUSTRIAL RELATIONS AND LABOR
dc.subject.categoriaORGANIZATIONAL BEHAVIOR AND HUMAN RESOURCE MANAGEMENT
dc.subject.categoriaSTRATEGY AND MANAGEMENT


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record