Show simple item record

dc.contributor.authorPeris Ortiz, Marta
dc.contributor.authorRueda Armengot, Carlos
dc.contributor.authorPalacios Marqués, Daniel
dc.date.accessioned2016-05-12T08:49:46Z
dc.date.available2016-05-12T08:49:46Z
dc.date.issued2016-04
dc.identifier.citationCuadernos de Gestión 16(2) : 15-28 (2016)es
dc.identifier.issn1131-6837 (print)
dc.identifier.issn1988-2157 (online)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/18237
dc.description.abstract[EN] This study defines and proposes a measurement scale for social entrepreneurship (SE) in its broadest sense. The broad definition of SE covers for-profit firms that use social aims as a core component of their strategy. By pursuing social aims, these firms can boost the value of their products or services for consumers or exploit new business areas. Under this broad definition of SE, profit-seeking and the pursuit of social aims converge, thereby revealing a form of SE that has received little attention in either theoretical or empirical research. To fill this research gap, the present study proposes a measurement scale to measure broad SE in firms. The process used to build the scale draws upon research by Churchill (1979) and DeVellis (1991) and combines the Delphi technique, a pre-test questionnaire and structural equation modelling. The main aim of this research is to develop a scale capable of measuring broad SE in firms. The theoretical basis for the scale is supported by an empirical study in the hotel sector. The scale provides a valid, reliable instrument for measuring broad SE in firms. The scale meets all sociometric properties required of measurement scales in the social sciences, namely dimensionality, reliability and validity.es
dc.description.abstract[ES] Este trabajo define el emprendimiento social (SE) en su dimensión más amplia y propone una escala de medición para el mismo. En lo que se refiere a la dimensión más amplia del SE, esta forma de emprendimiento se refiere a empresas for-profit que incluyen objetivos de carácter social como una parte central de su estrategia, ya que estos objetivos incrementan el valor de sus productos o servicios para los consumidores, o abren nuevas áreas de negocio. De este modo se produce una convergencia entre la búsqueda del beneficio y el cumplimiento de objetivos sociales, poniendo de manifiesto un forma de SE que no ha sido suficientemente definida en la teoría ni investigada en el nivel empírico. De ahí la propuesta de una escala de medición, que constituye el núcleo central de este artículo. En la construcción de la escala, se ha seguido un proceso basado en Churchill (1979) y DeVellis (1991), complementado con la técnica Delphi, un cuestionario pre-test y los modelos de ecuaciones estructurales. El objetivo principal es el desarrollo de una escala que mide el emprendimiento social en la empresa. Dicha metodología se apoya en un estudio empírico realizado en el sector de la hostelería. A través del estudio se obtuvo un instrumento válido y fiable para medir el emprendimiento social en las empresas, que satisface todas las propiedades sociométricas exigibles en las escalas de medición en las ciencias sociales: dimensionalidad, fiabilidad y validez.es
dc.description.sponsorshipThe authors gratefully acknowledge financial support from the Universitat Politècnica de València through the project Paid-06-12 (Sp 20120792)es
dc.language.isoenges
dc.publisherInstituto de Economía Aplicada a la Empresa (Universidad del País Vasco UPV/EHU)es
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.subjectsocial entrepreneurshipes
dc.subjectsocial entrepreneurship measurement scalees
dc.subjectstructural equation modellinges
dc.subjectemprendimiento sociales
dc.subjectescala de medición del emprendimiento sociales
dc.subjectecuaciones estructuraleses
dc.titleIs it possible to measure social entrepreneurship in firms?es
dc.title.alternative¿Es posible medir el emprendimiento social en las empresas?es
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.rights.holder© Cuadernos de Gestión
dc.relation.publisherversionhttp://www.ehu.eus/cuadernosdegestion/revista/index.php/en/numeros?a=da&y=2016&v=16&n=2&o=1es
dc.identifier.doi10.5295/cdg.140469mp
dc.subject.jelL26
dc.subject.jelL2
dc.subject.categoriaBUSINESS AND INTERNATIONAL MANAGEMENT
dc.subject.categoriaINDUSTRIAL ORGANIZATION
dc.subject.categoriaECONOMICS
dc.subject.categoriaINDUSTRIAL RELATIONS AND LABOR
dc.subject.categoriaORGANIZATIONAL BEHAVIOR AND HUMAN RESOURCE MANAGEMENT
dc.subject.categoriaSTRATEGY AND MANAGEMENT


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record