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dc.contributor.authorPeña Miguel, Noemí ORCID
dc.contributor.authorDe la Peña Esteban, Joseba Iñaki ORCID
dc.date.accessioned2017-06-15T10:54:38Z
dc.date.available2017-06-15T10:54:38Z
dc.date.issued2017-06-13
dc.identifier.citationCuadernos de Gestión 17(2) : 175-192 (2017)es_ES
dc.identifier.issn1131-6837 (print)
dc.identifier.issn1988-2157 (online)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/21774
dc.description.abstract[EN] In recent years various domestic and international organisations have proposed financial coverage for the population as a whole. This does not mean that there is currently no coverage: aid in different countries extends to different levels. In this context a universal basic social benefit could be one way of responding to those international proposals. However, such a scheme might be too expensive to be viable, which might lead instead to partial benefits payable to non-workers being considered, as the group in most need of coverage. This paper seeks to analyse whether a model of financing can be found under which a basic minimum social benefit can be implemented in a way that is socially and financially viable and sustainable and can be maintained over time. Following the usual system for the distribution of budget allocations by public administrations, this model uses a multi-year period – in this case 12 financial years. Spain is presented as a case study, based on a number of forward-looking demographic and economic assumptions in which the various aid systems used in the country’s autonomous regions are brought together to provide a minimum coverage. The main conclusion drawn is that the current level of contributions is sufficient to provide a viable, sustainable partial social benefit. However, a universal benefit would require a considerable increase in extraordinary contributions to meet its cost, though those contributions could be replaced in part by extraordinary state contributions or funding from other sources.es_ES
dc.description.abstract[ES] Existen organizaciones tanto nacionales como internacionales que en los últimos años proponen una cobertura económica general para la población. No es que no exista un grado de cobertura, sino que los países disponen de unas fuentes de ayudas que alcanzan a ciertos niveles. Ante ello, una prestación social básica universal, puede ser la respuesta a las anteriores propuestas internacionales. Sin embargo, podría ocurrir que un excesivo no trabajadores, al ser éstos los que inicialmente demandarían la cobertura. El objetivo del presente trabajo es analizar un modelo de financiación que haga viable y sostenible económica, social y temporalmente la implantación de la prestación social básica mínima. Este modelo aun siguiendo un sistema de reparto habitual en los presupuestos de la administración, tiene en cuenta un periodo plurianual de varios años -12 ejercicios económicos. Se realiza una aplicación práctica al caso español bajo una serie de asunciones demográficas y económicas a futuro, donde se constata una pluralidad autonómica de ayudas que se aúnan para conseguir una cobertura mínima. Como principal conclusión se obtiene que haciendo uso de las cotizaciones actualmente existentes se constata la viabilidad y sostenibilidad de una prestación social parcial. Sin embargo, una prestación universal requiere un aumento considerable de las cotizaciones extraordinarias necesarias financiar su coste, si bien éstas podrían sustituirse en parte por aportaciones extraordinarias del Estado u otros recursos que permitan financiarla.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherInstituto de Economía Aplicada a la Empresa (Universidad del País Vasco UPV/EHU)es_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectsocial welfarees_ES
dc.subjectpay as you goes_ES
dc.subjectbasic social benefites_ES
dc.subjectsocial security costes_ES
dc.subjectbienestar sociales_ES
dc.subjectrepartoes_ES
dc.subjectprestación social básicaes_ES
dc.subjectcoste de la seguridad sociales_ES
dc.titleA first approach to a pay-as-you-go model for a social benefit in Spaines_ES
dc.title.alternativeUna primera aproximación a un modelo de reparto para una prestación social en Españaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holderAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.relation.publisherversionhttp://www.ehu.eus/cuadernosdegestion/revista/en/published-issues/articulo?year=2017&vol=17&num=2&o=8es_ES
dc.identifier.doi10.5295/cdg.140506id
dc.subject.jelH83
dc.subject.jelM48


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