UPV-EHU ADDI
  • Back
    • English
    • español
    • Basque
  • Login
  • English 
    • English
    • español
    • Basque
  • FAQ
View Item 
  •   ADDI
  • DOCENCIA
  • Escuela de Ingeniería de Bilbao
  • Trabajos Académicos-Escuela de Ingeniería de Bilbao
  • View Item
  •   ADDI
  • DOCENCIA
  • Escuela de Ingeniería de Bilbao
  • Trabajos Académicos-Escuela de Ingeniería de Bilbao
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Instalación de gestión electrónica programable en motor KTM RC 250

Thumbnail
View/Open
TFG-JON ANDER RECHE.pdf (3.213Mb)
Date
2018-10-30
Author
Reche Urrutia, Jon Ander
Metadata
Show full item record
  Estadisticas en RECOLECTA
(LA Referencia)

URI
http://hdl.handle.net/10810/29406
Abstract
El presente trabajo fin de grado es una parte del desafío MotoStudent al que el equipo de la escuela se enfrenta, donde tiene que presentar una moto de competición para competir con el resto de universidades del mundo. Para ello, es indispensable contar una gestión del motor adecuada, lo que incluye: ponerlo en marcha y optimizar su funcionamiento. Para ponerlo en marcha es necesario realizar un sistema eléctrico con distintos elementos y sensores, todos ellos, junto al motor controlados por una centralita programable. Para optimizar el funcionamiento del motor se realiza un afino de sus mapas gracias a la centralita y al trabajo en un banco de pruebas. La competición fomenta la innovación, por lo que se deberá desarrollar un proyecto que rompa con lo usual.
 
Aurrean daukagun gradu amaierako lana, eskolako taldea MotoStudent erronkari aurre egiten dion parte bat da, non lehiaketa motor bat aurkeztu behar den munduko gainontzeko unibertsitateekin lehiatzeko. Horretarako, motorraren kudeaketa egokia izatea ezinbestekoa da, barne hartzen du: motorra martxan jarri eta bere funtzionamendua optimizatu. Martxan jartzeko beharrezko da sistema elektriko bat egitea elementu eta sentsore desberdinekin, hauek guztiak, control-unitate progamagarri batenbidez kontrolatuz motorraren ondoan. Motorraren funtzionamendua optimizatzeko mapak afinatu egiten dira kontrol-unitateari eta proba-banku lanari esker. Lehiaketak berrikuntza sustatzen du, beraz, ohikoarekin apurtzen duen proiektua garatu behar da.
 
This document is part of the MotoStudent challenge in which the team of the Engineering School of Bilbao will be taking part, where a competition motorcycle has to be presented in order to compete with other universities from around the world. In order to do so, it is of upmost importance to have an appropriate management of the engine which includes: turning it on and optimizing its operation. In order to turn it on, an electric system has to be prepared with different elements and sensors, all of which are connected alongside the engine to a programmable switchboard. To optimize the operation of the engine, its map has to be turned with the switchboard and the job carried out in a power bank. The competition encourages innovation and because of it a project that has no precedents has to be developed.
 
Collections
  • Recolecta
  • Trabajos Académicos-Escuela de Ingeniería de Bilbao

DSpace 6.4 software copyright © -2023  DuraSpace
OpenAIRE
EHU Bilbioteka
 

 

Browse

All of ADDICommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesDepartamentos (cas.)Departamentos (eus.)SubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesDepartamentos (cas.)Departamentos (eus.)Subjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

DSpace 6.4 software copyright © -2023  DuraSpace
OpenAIRE
EHU Bilbioteka