En la Argentina peronista "Los únicos privilegiados son los niños" (1946-1955). La doctrina desde la Biblioteca Infantil "General Perón"
View/ Open
Date
2015Author
Girbal de Blacha, Noemí M.
Metadata
Show full item record
Historia contemporánea 50 : 133-162 (2015)
Abstract
In the Peronist discourse, to distinguish children as "privileged" and to construct a promissory future for them refers to two key subjects. Firstly, it alludes to the definition of the means to guarantee a childhood without shortages. Secondly, it includes one political assessment of infancy detailing the contrasts between the "New Argentina" ruled by Juan Perón and its oligarchic past. This historical study evaluates these definitions of childhood and the socio-political meaning of work and education in the popular and nationalist Perón’s government. The objective of this paper is to analyze the meaning of a phrase widespread in peronist Argentina, which stated emphatically that "Children were the only privileged". What did this slogan mean? What were these "privileges"? What was the role of textbooks devoted to recreation and early childhood education, as those belonging to the Book Collection: "General Perón" published in 1948 that are analyzed here? How were socialization spaces, education and recreation for children thought and configured?; Las definiciones y descripciones de los mecanismos para distinguir a los niños como "privilegiados" y augurarles un futuro promisorio, para el peronismo marchan unidas a dos cuestiones clave: 1) el enunciado de los medios para lograr una niñez sin carencias y 2) la valoración política que de ella se hace a partir de un discurso y de un mensaje que se alimenta del contraste entre la "Nueva Argentina" y la Argentina oligárquica. Estos temas -junto con el significado sociopolítico del trabajo y la educación- forman parte del objetivo propuesto en este estudio para hacer un balance del significado de aquella frase difundida en la Argentina de Perón, que señalaba con énfasis que "los únicos privilegiados son los niños". ¿A qué hacía referencia la consigna?, ¿en qué consistían esos "privilegios"?, ¿qué lugar ocupan los textos dedicados a la recreación y la educación infantil de entonces, como los libros de la Biblioteca Infantil "General Perón" editados en 1948, que aquí se analizan?, ¿cómo son los espacios de socialización, educación y recreación para niños?, en el escenario del gobierno nacionalista y popular de Juan Domingo Perón.