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Mujeres viriles en el siglo XVIII: la construcción de la feminidad por el discurso foralista de Manuel de Larramendi

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15728-59266-1-PB.pdf (310.2Kb)
Date
2016
Author
Altonaga Begoña, Bakarne ORCID
Metadata
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  Estadisticas en RECOLECTA
(LA Referencia)

Historia contemporánea 52 : 9-42 (2016)
URI
http://hdl.handle.net/10810/38290
Abstract
This article analyzes the construction of sexual difference by the regionalist discourse of Manuel de Larramendi. I will focus on the relation between the categories of community, gender, class and religion in his chronicle about Gipuzkoa through the study of three issues: his view on work, costumes and traditional dances. The author created an ideal of virile perfection, physical and moral, that every member of the community, as representatives of their exceptional traditions and customs, had to incorporate. Despite the fact that his ecclesiastical and hierarchical beliefs, distinctive of the Ancient Regime, were strongly misogynistic, the women of Gipuzkoa were also considered to embody the virile values that characterized the essence of the province. His ideals of femininity coexisted and discussed with the proposals of the Enlightenment that were beginning to substantiate and strengthen by the middle of the century, both in Spain and in Europe.; Este artículo analiza la construcción de la diferencia sexual en la discurso foralista de Manuel de Larramendi. Nos centramos en la relación entre las variables identitarias de comunidad, género, clase y religión en su crónica sobre Gipuzkoa a través del análisis de tres temas centrales en sus discursos: el del trabajo, el del atuendo y el de los bailes tradicionales. En ellos observaremos cómo el autor construyó un ideal de perfección viril, física y moral, que los habitantes de la provincia, valedores de la excepcionalidad de sus tradiciones y costumbres, debían incorporar. Pese a la misoginia que subyacía en el pensamiento hondamente religioso y jerárquico del autor, característico del Antiguo Régimen, en su discurso también las mujeres fueron partícipes de los valores varoniles de la esencia guipuzcoana. Sus ideales de feminidad convivieron y debatieron con las propuestas ilustradas que comenzaban, ya hacia mediados del siglo XVIII, a tomar cuerpo tanto en España como en Europa.
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