Historia de una obra nunca realizada. El monumento al "Infante Dom Henrique" y la autorepresentación del "Estado Novo"
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Date
2016Author
Gori, Annarita
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Historia contemporánea 52 : 271-307 (2016)
Abstract
The story of Infante D. Henrique’s monument is a story about a monument that never was build; however, counting that the planning phase lasted more than twenty years, it’s possible to see the monument as an important case studies to study the Estado Novo self-representation and propaganda from 1933 until 1957. The idea to erect a monument dedicated to the most important personality of Descobridores, arose at the end of nineteenth-century, but it gained a strong importance during the Estado Novo, thanks to the special attention paid by the regime for patriotic virtues pedagogy and the glorification of the Edad de Oro. For these reasons a study about the three contests proclaimed to build the Sagres’s monument (1933-35; 1936-38; 1954-57) allows to investigate some cultural political topics of Estado Novo.The public use of history —thanks to the constant use of some myths and symbols— in the Portuguese national identity process, in particular, the connection between the saudade for the Descobridores’ era and the "new future " characterized by a national rebirth; the link between art, arquitecture and politics in a delicate period in which the fascist propaganda used during Thirties ended, and a new cultural politics appeared after the WW2.; La historia del monumento al Infante D. Henrique, es la historia de un monumento que nunca se realizó, pero que a pesar de eso, contó con una fase de proyecto que duró dos décadas, representando un importante laboratorio histórico donde poder estudiar las políticas de propaganda y representación del Estado Novo desde 1933 a 1957. La idea de construir un monumento al más importante exponente de los Descubridores, nacía ya a finales del siglo XIX, pero con la instauración del régimen de Salazar obtiene un valor fundamental, a causa de la importancia que el dictador daba a la exaltación de la Edad de Oro de la Nación y al valor de la historia patria como base de la pedagogía patriótica. Por eso, el estudio de los tres concursos para el monumento que se debía erigir en Sagres (1933-35; 1936-38; 1954-57) permite tocar algunos puntos clave de la historia cultural del Estado Novo: el uso público de la historia portuguesa, en particular la tensión entre la saudade por la Edad de los Descubridores y la promesa de un resurgimiento de la Nación como temas clave de la política y de la propaganda salazaristas. La relación entre arte, arquitectura y política durante dos décadas de Estado Novo, en un período delicado que observa el fin de la propaganda típicamente fascista de los años treinta y la nueva política cultural de la segunda posguerra.