Show simple item record

dc.contributor.authorSanfeliu, Luz
dc.date.accessioned2020-01-14T13:33:09Z
dc.date.available2020-01-14T13:33:09Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationHistoria contemporánea 55 : 547-573 (2017)
dc.identifier.issn1130-2402
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/38327
dc.description.abstractThis article analyses the way the Juventud Universitaria Femenina (JUF) was set up in 1920, just a few years after women were allowed to take higher studies in Spain,with the main aims of building and giving meanings to the new identity of "female university students ".In a social setting in which some tinycracks were being made in the model of household femininity, the JUF disseminated the discourse and action taken by these intellectually trained professional women who, from 1928, extended their social-political participation, also demanding equal rightsfor women.By forming linguistic structures and with new life experience and practices, this was how the JUF trained a minority sector of university women to become anelite guiding the emancipation process, which gradually took on authority in public life. It similarly established an alliance with other feminist associations and with mixed groups of students to spread the identity model that they assigned themselves and in order to reach agreements on claims in respect of a more widespread group of female citizens, citizens who would partly become consolidated during the 2nd Republic.; Este artículo analiza la forma en la que a los pocos años de la incorporación de las mujeres a los estudios superiores en España, se constituyó, en 1920, la Juventud Universitaria Femenina (JUF), cuyos objetivos se centraron en construir y atribuir significados a la nueva identidad de las "universitarias ".En un contexto social en el que se abrían tímidas brechas en el modelo de feminidad doméstica, la JUF dio difusión a los discursos y actuaciones de estas mujeres profesionales preparadas intelectualmente que, a partir de 1928, acrecentaron su participación socio-política, demandando también derechos femeninos igualitarios.De esta manera, mediante estructuraciones lingüísticas y nuevas prácticas y experiencia de vida, la JUF preparó a un minoritario sector de universitarias para que se constituyeran en una élite rectora del proceso emancipador, que paulatinamente se dotó de autoridad en la vida pública. Igualmente, estableció alianza con otros grupos feministas y con grupos mixtos de estudiantes para difundir el modelo de identidad que se atribuían y para consensuar reivindicaciones respecto a una ciudadanía femenina más plena, ciudadanía que se consolidarían en parte durante la II República.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.titleEducación superior femenina y nuevas conformaciones identitarias: Juventud Universitaria Femenina (1919-1930)
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2017, Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua
dc.identifier.doi10.1387/hc.17900 


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record