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dc.contributor.authorGil Zapirain, Oier
dc.date.accessioned2020-07-10T11:17:34Z
dc.date.available2020-07-10T11:17:34Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationAusArt 4(1) : 175-185 (2016)
dc.identifier.issn2340-8510
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/45418
dc.description.abstractThis paper presents an analysis of Protest-$1: an artistic-technological, multi-user, interactive, relational project that provides the user with a cognitive approach to the socio-political protest by being part of a simulated demonstration against the Israeli bombing of Palestine. The installation comprises a front projection screen, two loudspeakers and three devices each consisting of a megaphone and a smartphone. The person who is interacting selects the actions that he/she wants to make happen during the protest event by pressing the buttons on the touch screen of a mobile phone and then shaking a megaphone so that, through this effort, the chosen action can be implemented in the demonstration. Likewise, by creating a framework in which the wishes of the majority always prevail over those of the minority, Protest-$1 allows the users to fight and thus prevent another user from managing to implement their own chosen protest action. The loudspeakers broadcast the voice of the mass media reporting on the protest in the form of a news bulletin and in real time, thus allowing those interacting to articulate the protest while remaining aware of the global image that is being broadcast.; Este artículo plantea un análisis de Protest-$1 como proyecto artístico-tecnológico multiusuario, interactivo y relacional que permite al usuario un acercamiento cognitivo a la protesta sociopolítica, siendo parte de una manifestación simulada en contra de los bombardeos de Israel sobre Palestina. La instalación se compone de una proyección frontal, dos altavoces y tres dispositivos compuestos de un megáfono y un smartphone, cada uno. El interactor elige las acciones que desea hacer acontecer en el evento de protesta pulsando los botones de la pantalla táctil del teléfono móvil y posteriormente, agita el megáfono con el fin de materializar en la manifestación, mediante el esfuerzo, la acción escogida. A su vez, Protesta-$1 permite a los usuarios luchar para evitar que otro usuario consiga sacar adelante la acción de protesta elegida creando un marco en el que el querer de la mayoría somete siempre a la minoría. Los altavoces emiten la voz de los medios de comunicación que relatan la protesta en forma de noticiario y a tiempo real, permitiendo a los interactores articular la protesta siendo conscientes de la imagen global que se está emitiendo.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.titleSimulación de la protesta sociopolítica
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2016, Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua
dc.identifier.doi10.1387/ausart.16698


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