Show simple item record

dc.contributor.authorCornago Bernal, Oscar
dc.date.accessioned2020-07-29T11:03:14Z
dc.date.available2020-07-29T11:03:14Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationAusArt 4(2) : 53-66 (2016)
dc.identifier.issn2340-8510
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/45626
dc.description.abstractThis paper develops a critical analysis of the concept of dispositive as a form of producing scenarios collectively. The imagery of the black box as opposed to the white cube is used to study how the relationship between opacity and transparency in the theoretical knowledge and in the practice-based research functions. Through a discussion of the ritual of the kaaba in Mecca, Tino Sehgal´s “constructed situations”, as the artist calls their own words, and Rafael Tormo´s CONTESTED IMPLOSIONS, the role of the black box in the creation of collective situations is studied.; Este artículo desarrolla una crítica del concepto de dispositivo como forma de producción de escenarios colectivos. Para ello recurre al imaginario de la caja negra en oposición al cubo blanco, analizando la relación entre opacidad y transparencia en el ámbito del conocimiento teórico y en la investigación basada en prácticas artísticas. A través de una discusión del ritual de la Kaaba en la Meca, de las situaciones construidas de Tino Sehgal y las implosiones impugnadas de Rafael Tormo, se estudia la función de la caja negra en la creación de situaciones colectivas.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.titlePara una crítica de la transparencia: cajas negras y cubos blancos como dispositivos de creación colectiva
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2016 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/ausart.17115


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2016 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2016 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional