Show simple item record

dc.contributor.authorMárquez Ibañez, Ana
dc.date.accessioned2020-07-29T11:27:03Z
dc.date.available2020-07-29T11:27:03Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationAusArt 6(1) : 95-114 (2018)
dc.identifier.issn2340-8510
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/45675
dc.description.abstractToday, a number of educational art practices are connected with contemporary art while being aimed at social projects. These practices are based on notions of postmodernism related to the reappropriation or intervention of peripheral urban and natural spaces. This paper presents the relationship between different concepts such as culture, art, and the environment, by means of interdisciplinary art experiences. The aim is to explore how artists, curators, researchers, photojournalists, publicists, and architects present heterogeneous themes to solve conflicts at the local level, and to present our findings as a global idea from the perspective of the community.The principal areas of interests include social problems, cultural identity, global warming, drought, natural disasters leading to the destruction of habitats, and environmental degradation.It is essential to create innovative and productive art projects that generate new and alternative narratives to promote social wellbeing. We analyse the relationship between ecology, sociology, anthropology, and justice within the fields of visual culture, contemporary art, and art education, and how these connections can be applied to the rational use of resources; Actualmente existen prácticas artísticas educativas donde coexisten nexos de unión con el arte contemporáneo y se destinan a proyectos sociales, con nociones propias del posmodernismo de reapropiación o intervención de los espacios periféricos, urbanos o naturales. Se manifiesta una correspondencia entre diversas concepciones como: cultura, arte y medio ambiente mediante experiencias artísticas interdisciplinares con el fin de estudiar cómo los artistas, comisarios, investigadores, fotógrafos, publicistas y arquitectos, exponen temas heterogéneos para solucionar conflictos a nivel local y proyectarlo como una idea global con una mirada desde la comunidad. Los aspectos a desarrollar más significativos son problemáticas sociales, de identidad cultural, calentamiento global, sequía, catástrofes naturales que ocasionan la destrucción del hábitat y la degradación del entorno. Es enriquecedor crear prácticas artísticas innovadoras generadoras de nuevas narrativas alternativas para el fomento del bienestar social.Se analiza cómo desde la cultura visual, el arte contemporáneo y la educación artística se interrelacionan ecología, sociología, antropología y justicia para aplicarlo al consumo racional de recursos.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.titleArte comunitario: cohesión entre arte, ecología y educación
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2018 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/ausart.19466


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2018 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2018 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional