Show simple item record

dc.contributor.authorMartínez Gorriarán, Carlos
dc.date.accessioned2020-07-29T11:30:12Z
dc.date.available2020-07-29T11:30:12Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationAusArt 6(2) : 61-77 (2018)
dc.identifier.issn2340-8510
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/45689
dc.description.abstractThe conversion of art into an ideological platform can be a fad that sacrifices the autonomy of art to new forms of meaningless heteronomy. In this way, criticism and resistance become rhetoric and dependence, such as the integration of the most rebellious art in the great centers and events at the service of the cultural industry and tourism, and in speculative collecting. The aesthetic rebellion has become in many cases an imposture perfectly integrated into the society of the show, including a kitsch art that parodies the creative transgression. In this article I will review some examples of the two most antagonistic attitudes: the conversion of art into political activism with Joseph Beuys, body-art, and Ai Weiwei and current Chinese art; in the opposite pole, the integrated transgression of Jeff Koons, Damien Hirst and the commercial firm Benetton.; La conversión del arte en plataforma ideológica puede ser una moda que sacrifique la autonomía del arte a nuevas formas de heteronomía sin sentido. De ese modo la crítica y la resistencia se convierten en retórica y dependencia, como la integración del arte más rebelde en los grandes centros y eventos al servicio de la industria cultural y del turismo, y en el coleccionismo especulativo. La rebeldía estética se ha convertido en muchos casos en una impostura perfectamente integrada en la sociedad del espectáculo, incluyendo un arte kitsch que parodia la transgresión creativa. En este artículo revisaré algunos ejemplos de las dos actitudes más antagónicas: la conversión del arte en activismo político con Joseph Beuys, el body-art, y Ai Weiwei y el arte chino actual; en el polo contrario, la transgresión integrada de Jeff Koons, Damien Hirst y la firma comercial Benetton.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.titlePolítica del arte y arte político: sobre crítica del poder y autonomía estética
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2018 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/ausart.20264


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Volumen 06. Número 2 (2018)
    Disidencia y Sistema/Sistema y disidencia ¿Es todavía posible hoy una crítica al sistema desde las prácticas artísticas?

Show simple item record

© 2018 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2018 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional