Show simple item record

dc.contributor.authorSilleras Aguilar, Rocío
dc.date.accessioned2020-07-29T11:30:15Z
dc.date.available2020-07-29T11:30:15Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationAusArt 6(2) : 137-151 (2018)
dc.identifier.issn2340-8510
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/45695
dc.description.abstractThis article points to the self-taught person as a classical academic dissident of all times and areas, either officially learned or not and the great benefits that this traditional subversive agent brings to art, knowledge, education and even academia. It exposes its important value for the education of the XXI century where the information and communication technologies, the Do It Yourself, the collaborative work and the creative commons licences have generated a change from educational and cultural verticality to horizontality. At the same time it shows numerous artistic antecedents of this democratization, the change of axes that would take place in all the spheres of life and of these counter-academic practices. And analyzes the 'school' of the 21st century, the role of student and that of the teacher of arts today, when it acquires special relevance.; Este artículo señala al autodidacta como un clásico disidente académico de todos los tiempos y áreas, sea oficialmente docto o no y los grandes beneficios que este tradicional agente subversivo aporta al arte, al conocimiento, la formación e incluso a la academia. Expone su importante valor para la educación del siglo XXI donde las tecnologías de la información y la comunicación, el hazlo tú mismo, lo colaborativo y las licencias abiertas y libres han generado un cambio de verticalidad a horizontalidad educativa y cultural. A la vez muestra numerosos antecedentes artísticos de esta democratización, del cambio de ejes que se produciría en todas las esferas de la vida y de estas prácticas contraacadémicas. Y analiza la ‘escuela’ del siglo XXI, el papel del alumno y el del docente de artes en la actualidad, momento donde adquiere una especial relevancia.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.titleDisidencias contraacadémicas desde las vanguardias y el docente de artes del s. XXI
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2018 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/ausart.20340


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Volumen 06. Número 2 (2018)
    Disidencia y Sistema/Sistema y disidencia ¿Es todavía posible hoy una crítica al sistema desde las prácticas artísticas?

Show simple item record

© 2018 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2018 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional