Show simple item record

dc.contributor.authorSan Pedro Salazar, Abraham
dc.date.accessioned2020-07-29T11:30:17Z
dc.date.available2020-07-29T11:30:17Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationAusArt 6(2) : 213-231 (2018)
dc.identifier.issn2340-8510
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/45700
dc.description.abstractCoding, normativity, heteronomous semiotics, pathologization / integration, commercialization ... These are some of the characteristics/problems (‘bugs’ or errors to hack with our ‘exploits’) of the current Art System, a human space that due to its special characteristics should be configured as dynamic ‘no place’ and also as a ‘liquid’ space where the elements, people and works were unexpected and even unintelligible practices. All real dialogue (which is inscribed in the very essence of art as ‘Academy’ where practicing the ‘synethesis’ among equals) is buried by the orthodoxy of the internal discourse of the artwork. A Platonic inheritance (the ‘idéa’ that configures the ‘eidos’) that puts us before the reality of the centrality of the closed discourse, of the hidden narration (veiled for the eyes of the stranger) that disciplines curators and art critics explaining each one of the works that they dictate are integrable art by the system, or if they should be pathologized in the non-art World in other case. It is thus institutionalized a hermeneutics, an ‘internal text’ and ‘true’ that makes it difficult -officially- the access to the art experience to the spectator/user. These knowledge/powers of the institution displace the user and the device/artwork to the marginality of silence and the admission of an orthodox truth completely alien to their own experience with the work. As a hacker of the Art System, I have carried out an action in semiotic, symbolic, linguistic, operative and economic terms. This is an inversion of the artifact/device ‘book’ ending the centrality of the text in the space of knowledge / power System of Art. Eliminating all textuality not only concerns the geomentale patterns of thought (from left to right from top to bottom, in the West), but it is a cluster bomb to the empowerment of the text on the artwork. Opening thus the possibility of a free analysis of the work (and context) of art explicit agreement of mutual respect between user and work thus establishing an open model of cooperation. At the same time, rights of dissemination and distribution of rights holders have been ignored and a ‘pirated publication’ has been made, but in high quality. In the same way, another of the bugs to be exploited has been the transversality and multidimensionality of the works included in the publication, since although it is an ‘artistic’ narrative, it is full of marginal elements that are alien to the subject of art (advertising, science, leisure masses…). The book (350 pages in full color) is being printed these days before distribution to public libraries around the world and is now available online in two versions, one for download at 300pp. and another interactive enriched with the audiovisual works of the book narrative.; Codificación, normatividad, semiótica heterónoma, patologización/integración, mercantilización… Estas son algunas de las características/problemas (bugs o errores a hackear con nuestros exploits) del actual Sistema Arte, un espacio humano que por sus especiales características debiera estar configurado como un no lugar dinámico y líquido donde los elementos, personas y obras fueran prácticas inesperadas e incluso ininteligibles. Todo diálogo real (que está inscrito en la propia esencia del arte como ‘Academia’ donde practicar la’synethesis’ entre iguales) queda sepultado por la ortodoxia del discurso interno de la obra de arte. Una herencia platónica (la ‘idéa’ que configura el ‘eidos’) que nos pone ante la realidad de la centralidad del discurso encerrado, de la narración oculta (velada para los ojos del extraño) que disciplinan curadores y críticos de arte explicando cada una de las obras que ellos dictaminan son arte integrable por el sistema, o si deben ser patologizadas en el mundo no arte en caso contrario. Queda así institucionalizada una hermenéutica, un ‘texto interno’ y ‘verdadero’ que dificulta -oficialmente- el acceso a la experiencia arte al espectador/usuario. Estos saberes/poderes de la institución desplazan al usuario y al dispositivo/obra de arte hasta la marginalidad del silencio y la admisión de la una verdad ortodoxa del todo ajena a su propia experiencia con la obra. Como hacker del Sistema Arte he llevado a cabo una acción en términos semióticos, simbólicos, lingüísticos, operativos y económicos. Esta es una inversión del artefacto/dispositivo ‘libro’ finiquitando la centralidad del texto en el espacio del saber/poder Sistema del Arte. Eliminar toda textualidad no sólo atañe a los patrones geomentales de pensamiento (de izquierda a derecha de arriba abajo, en Occidente), sino que resulta una bomba de racimo al empoderamiento del texto sobre la obra de arte. Abriendo así la posibilidad de un libre análisis de la obra (y contexto) de arte explicito acuerdo de mutuo respeto entre usuario y obra estableciendo así un modelo abierto de cooperación. Al mismo tiempo se ha ignorado los derechos de difusión y distribución de los tenedores de derechos y se ha realizado una ‘publicación pirata’, pero en alta calidad. Del mismo modo, otro de los bugs a explotar ha sido la transversalidad y multidimensionalidad de las obras recogidas en la publicación, ya que, aunque es una narración ‘artística’ está plagada de elementos marginales ajenos al asunto del arte (publicidad, ciencia, ocio de masas…). El libro (350 páginas a todo color) está siendo impreso estos días antes de su distribución a bibliotecas públicas de todo el mundo y ya está disponible online en dos versiones, una para descarga a 300pp. y otra interactiva ''enriquecida con las obras audiovisuales de la narración.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.titleHacking the system / Open access
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2018 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/ausart.20334


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Volumen 06. Número 2 (2018)
    Disidencia y Sistema/Sistema y disidencia ¿Es todavía posible hoy una crítica al sistema desde las prácticas artísticas?

Show simple item record

© 2018 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2018 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional