Show simple item record

dc.contributor.authorEsnaola Balerdi, Garazi
dc.contributor.authorAmiama Ibarguren, José Francisco ORCID
dc.date.accessioned2020-10-30T19:34:51Z
dc.date.available2020-10-30T19:34:51Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationTantak 28(2) : 149-174 (2016)
dc.identifier.issn0214-9753
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/47570
dc.description.abstractThis piece of research tries to answer to a need issued by the parents and the teachers of a small rural school considering homework given to children. Realizing failure of traditional homework activity, they aimed to build up an approach that would improve the relationship between the school and its families and be coherent with their educational methodology. Consequently, Epstein's homework related interactive process called TIPS (Teachers Involve Parents in Schoolwork) has been initiated. This approach gives the opportunity that children could share with their families all those interesting aspects they have worked on and learned at school. Together with the support of an externa! researcher, two participant teachers created and went through a 3 cycles of a TIPS designed process aimed to Primary Education students of the following years: Y8, Y9, Y10 and Y11. Qualitative data was gathered through observation and interviews carried out with two tutors. Quantitative information carne from 24 participant family members through survey that was filled at home. Taking into account the family diversity, results of the evaluation of TIPS process have been positive as the three groups involved express a higher satisfaction level concerning: the availability of relevant information far tutors; school and family relationship; interactions among children and their families and students' motivation with this type of homework.; Ce travail répond a une nécessité du professorat et des familles d'une école rurale sur les devoirs scolaires. Ils/elles veulent que ces devoirs soient compatibles avec l'approche méthodologique de l'école et la famille et qu'ils servent a améliorer les relations famille-école. Voila pourquoi on a choisi la proposition d'Epstein a propos des devoirs scolaires (TIPS). Ces taches donnent l'opportunité de partager avec les membres de la famille des aspects intéressants de ce qu 'on a travaillé et appris a l'école. L'objectif de cette proposition de recherche-action a été créer et vérifier trois activités TIPS pour le deuxieme et troisieme cycles (des éleves de 9 a 12 ans) avec le soutien d'une chercheuse externe. L'information qualitative a été recueillie avec les deux tutrices ( observation et interview a l école) et la quantitative a été fourni par les 24 familles concernées ( questionnaire á la maison).Les résultats montrent des niveaux plus élevés de satisfaction parmi les trois groupes, en prenant en compte la diversité de la famille, ils ont été les suivants: la disponibilité des informations pertinentes pour les tuteurs, la perception de la relation famille-école, l'interaction avec les enfants et la motivation des éleves avec ce type de devoirs.; Este trabajo responde a una necesidad de profesorado y familias de una escuela rural sobre los deberes escolares. Quieren que sean acordes con el planteamiento metodológico de la escuela y que mejoren las relaciones familia-escuela. Para ello se ha recurrido a la propuesta de Epstein sobre deberes escolares interactivos (TIPS). Estas tareas dan la oportunidad de compartir con los miembros de la familia aspectos interesantes de lo trabajado y aprendido en la escuela. El objetivo de esta propuesta de investigación-acción, ha sido el de crear y revisar 3 tareas TIPS para el segundo y tercer ciclo (alumnado de 9 a 12 años) contando con el apoyo de una investigadora externa. La información cualitativa (observación y entrevista en la escuela) se ha recogido a través de las dos tutoras mientras que la cuantitativa (cuestionario en casa) ha sido aportada por las 24 familias implicadas. Teniendo en cuenta la diversidad familiar, los resultados señalan mayores grados de satisfacción en los tres colectivos: disponibilidad de información relevante para los tutores, percepción en la relación familia-escuela, interacción con los hijos y motivación del alumnado con este tipo de deberes escolares.
dc.language.isoeus
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.titleIrakasleak eta familiak etxerako lanetan: TIPSen estrategia
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2016, Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua
dc.identifier.doi10.1387/tantak.17484


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record