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dc.contributor.authorAtutxa Barrenetxea, Unai
dc.contributor.authorIruskieta Quintian, Mikel
dc.date.accessioned2020-10-30T19:43:19Z
dc.date.available2020-10-30T19:43:19Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationTantak 29(1) : 53-80 (2017)
dc.identifier.issn0214-9753
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/47583
dc.description.abstractStudents make understanding-exercises after reading texts and they do not take into account usually the relational discourse structure. In this paper we analyse how students understand the text in summarising texts. To do this, we build a corpus with students and teachers summaries. These summaries (students and teachers summaries) were compared in order to describe the differences of relational discourse structure and also to know how students understand the texts, when they have to summarise them. Following Rhetorical Structure Theory (RST) we have evaluated the summarised texts, checking the following phenomena: i) the length of the summaries, ii) the most important discourse unit (or central unit) of the summaries and iii) the relational discourse structure of the summaries. Results show that students know how they have to summarise texts in length, but they show difficulties to identify the most important discourse unit or the main topic of each text and, therefore, this affects to coherence and to the relational discourse structure; A l’école les enfants lisent des textes, ensuite font des exercices de compréhension liés à ces textes-là et souvent la cohérence du discours n’est pas prise en compte. Dans cet article, nous étudions la façon dont les enfants de primaire comprennent un texte, à partir des résumés qu’ils font. Pour cela, nous avons créé un corpus regroupant des résumés d’enfants et de professeurs. Nous avons comparé les résumés fait par les enfants et ceux des professeurs pour décrire les différences dans la cohérence et savoir comment les enfants comprennent les textes. Pour évaluer les résumés, nous avons utiliser les phénomènes suivant de la Théorie de la Structure Rhétorique : i) la longueur du texte, ii) le sujet principal de la structure de discours et iii) la cohérence. Les résultats montrent que les enfants sont capables de résumer les textes, mais ils ont des difficultés à identifier l’idée principale et cela affecte la structure relationnelle du texte.; Las alumnas leen textos en la escuela, después hacen ejercicios de comprensión con esos textos, pero muchas veces no tienen en cuenta la estructura relacional del discurso. En este articulo hemos analizado como comprenden las alumnas de Primaria un texto mediante resúmenes hechos por ellas mismas. Para ello, hemos creado un corpus con resúmenes de profesores y alumnas. Los resúmenes de las alumnas se han comparado con el de los profesores, para describir las diferencias que hay en la estructura relacional del discurso. Con el fin de evaluar los resúmenes, nos hemos basado en los siguientes fenómenos de la Teoría de la Estructura Retórica (RST, en inglés): i) longitud del resumen, ii) tema principal o unidad central de la estructura discursiva de los resúmenes y iii) estructura discursiva de los resúmenes. Los resultados obtenidos demuestran que las alumnas saben resumir, pero que tienen dificultades a la hora de identificar el tema principal, y, por tanto, eso le afecta de un modo negativo a la coherencia o la estructura retórica
dc.language.isoeus
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.titleAbstrakzio laburpen-testuak ebaluatzeko metodoa, Lehen Hezkuntzan: testu luzera, koherentzia erlazioak, gai nagusia
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2017, Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua
dc.identifier.doi10.1387/tantak.17865


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