Show simple item record

dc.contributor.authorCarrasco Romero, Cira
dc.contributor.authorAlarcón Postigo, Rafael
dc.contributor.authorTrianes Torres, María Victoria
dc.date.accessioned2020-11-17T16:29:32Z
dc.date.available2020-11-17T16:29:32Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationRevista de psicodidáctica 20(2) : 247-262 (2015)
dc.identifier.issn1136-1034
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/48328
dc.description.abstractThis research aims to evaluate the effectiveness of the third module -Learning to Help and Cooperate- from the Programme for the Development from Appropriate Social Relationships in Primary Education (Trianes, 2012) on a set of self-report variables (class social climate and school social climate, and observed and perceived school violence), and other variables with a sociometric format (physical aggressiveness, help and liking). The study involved 78 participants (44 schoolboys and 34 schoolgirls) from third and fourth grade at a public school in Malaga (Spain). In order to evaluate the effectiveness of the intervention, a pretest-posttest control group design has been conducted together with covariance statistical analyses. Results showed that the intervention had a positive effect on the class social climate variables and variables with a sociometric format.; El objetivo del presente trabajo es evaluar la eficacia del tercer módulo Aprender a ayudar y a cooperar del Programa para el desarrollo de relaciones sociales competentes en educación primaria (EP) (Trianes, 2012), sobre un conjunto de variables de autoinforme (clima social del aula y del centro, y violencia escolar percibida y observada), así como otras variables con formato sociométrico (agresividad física, ayuda y gusta). Han participado en el estudio 78 alumnos/as (44 niños y 34 niñas) de tercero y cuarto de educación primaria de un centro público de la provincia de Málaga. Para evaluar la eficacia de la intervención, se ha llevado a cabo un diseño pretest-postest con grupo control y los análisis estadísticos realizados han sido análisis de la covarianza. Los resultados muestran que la intervención produjo efectos positivos en la variable clima social del aula y en las variables de formato sociométrico.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.titleEficacia de una intervención psicoeducativa basada en clima social, violencia percibida y sociométricos en alumnado de educación primaria
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2015, Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua
dc.identifier.doi10.1387/revpsicodidact.13206


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record