dc.contributor.author | Iturbe Tolosa, Andoni | |
dc.contributor.author | Castillo Aira, Miren Itxaso | |
dc.date.accessioned | 2021-01-29T16:27:23Z | |
dc.date.available | 2021-01-29T16:27:23Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Zer 25(49) : 153-169 (2020) | |
dc.identifier.issn | 1137-1102 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10810/49943 | |
dc.description.abstract | This article focuses on the case study of the reality show El conquistador del fin del mundo, the most successful TV program broadcasted by EiTB (Basque public media group) in the last fifteen years. The objective of the article is to analyze and explain the singularity of this adaptation of an international format. The methodology consisted in the complete viewing of the edition 2018/19 (one of the most viewed in its history) and semi-structured interviews with its creators. A mixed methodology was used, combining Anthropological and Television Studies, within the scope of Cultural Studies. Thus, some categories have been assigned in order to explain its exceptionality: the importance and tension between “jokoa” and “jolasa”; the structure of the group; the strategy of the “foxes” and the “lions” and the representation of the bodies. The confluence of these characteristics determines an eminently Basque and singular TV program, which embodied the way in which Basque society imagines and represents itself.; Este trabajo de investigación se centra en el estudio de caso del reality El conquistador del fin del mundo, el espacio más exitoso de EiTB (grupo de radiotelevisión pública vasca) en los últimos quince años. La metodología ha consistido, por un lado, en el visionado completo de su última edición 2019 (uno de los más visto de su historia) y en las entrevistas semiestructuradas con sus creadores. El objetivo del artículo es analizar y explicar la singularidad del formato, por lo que se ha optado por herramientas metodológicas que combinan los estudios antropológicos y televisivos, dentro del ámbito de los Estudios Culturales. Así, se han identificado algunas categorías que explican su excepcionalidad: la importancia y la tensión entre “jokoa” y “jolasa”; la estructura del grupo; la estrategia de los “zorros” y los “leones” y la representación de los cuerpos. La confluencia de dichas características determina un programa eminentemente vasco y singular que encarna la forma en que los vascos se ven y se representan. | |
dc.language.iso | spa | |
dc.publisher | Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.title | El Conquis: ¿un reality demasiado vasco? Análisis de una adaptación de un formato internacional | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.rights.holder | © 2020 UPV/EHU Atribución 4.0 Internacional | |
dc.identifier.doi | 10.1387/zer.21677 | |