Show simple item record

dc.contributor.authorGartziarena San Policarpo, Mikel ORCID
dc.contributor.authorAltuna Urdin, Jon
dc.date.accessioned2021-08-02T11:19:35Z
dc.date.available2021-08-02T11:19:35Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationTantak 33(1) : 165-181 (2021)
dc.identifier.issn0214-9753
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/52629
dc.description.abstractMultilingualism has been common in Europe and the Basque Country is no exception. In the Basque Autonomous Community (BAC) the objective is trilingualism: Basque, Spanish and English; and in the Foral Community of Navarre too, even though the sociolinguistic situation and linguistic zoning. Basque education is the source of knowledge, transmission and use of Basque through the model d. And in the era of globalization and multilingualism a fundamental challenge is presented to Basque education so as to create, develop and implement the approach of a multilingual school centered in the Basque language. This study investigates Early Childhood and Primary School Education degree-students’ (future teachers’) beliefs about multilingualism in the BAC and the Foral Community of Navarre. Based on quantitative data, an online questionnaire of 11 items was used to gather 564 future teachers’ beliefs on multilingualism. The aim of the research is to describe the main characteristics and to analyze whether the root of these beliefs are closer to a multilingual or monolingual perspective. Doing research about teachers’ beliefs means better understanding of their attitudes, teaching practices and mindset.; Eleaniztasuna kontu arrunta izan da Europan zehar, eta Euskal Herrian ere ez da salbuespen. Euskal Autonomia Erkidegoan hirueletasuna da jomuga: euskara, espainola eta ingelesa; eta Nafarroako Foru Komunitatean, egoera soziolinguistikoa eta zonifikazioaren mugak tarteko, ere bai. Euskal hezkuntzak euskararen ezagutza, transmisioa eta erabilera hedatzen ditu D ereduaren bitartez, eta globalizazio eta eleaniztasunaren aroan berebiziko erronka aurkezten zaio, euskara ardatz duen eskola eleanitza sortu, bere egin eta proposatzerakoan. Honako azterlan honetan, EAE eta Nafarroako Foru Komunitateko Haur eta Lehen Hezkuntza graduetako ikasleen (etorkizuneko irakasleen) eleaniztasun-usteak ikertzen dira. Ikuspegi kuantitatiboa oinarri, 11 itemeko online-galdetegia diseinatu da, eta 564 gradu-ikasleren usteak jaso dira eleaniztasunaren bueltan. Hala, eskuarteko ikerketak helburu du etorkizunean irakasle izango direnen usteak deskribatzea, euskara erdigune izaki, eta uste horien erroa ikuspegi eleanitzetik ala elebakarretik gertuago ote diren aztertzeko. Etorkizuneko irakasleen usteetan sakontzeak haien jarrerak, irakas-jarduerak eta balioak hobeto ulertzea dakar.
dc.language.isoeus
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleHegoaldeko Haur eta Lehen Hezkuntza graduetako ikasleen eleaniztasun-usteak
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2021 UPV/EHU Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/tantak.22244


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2021 UPV/EHU Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2021 UPV/EHU Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional