Show simple item record

dc.contributor.authorGaspar Arraiza, Artzai
dc.date.accessioned2022-09-08T11:16:19Z
dc.date.available2022-09-08T11:16:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationTantak 33(2) : 49-77 (2021)
dc.identifier.issn0214-9753
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/57640
dc.description.abstractThe Content and Language Integrated Learning (CLIL) approach has become very impor-tant in Europe. However, there is no consensus on whether its results are positive. Bearing in mind that models B and D in the Basque Autonomous Community are classified as CLIL teaching for a large part of the student body, the aim of this study is twofold. On the one hand, to analyse what strategies teachers use in these models to facilitate comprehension and, on the other, to analyze the perceptions of teachers and pupils with regard to comprehension. The research was carried out with students and Secondary Education teach-ers of models B and D content subjects. A total of 123 students and 8 teachers were analysed, observing a total of 12 classes. Two qualitative instruments were used, the rubric for identifying and describing strate-gies to facilitate comprehension and spontaneous interviews on the perceptions about the comprehension of both teachers and students. It has been concluded that teachers are aware of students’ comprehension defi-cits, and many implement numerous strategies to address them. When strategies are appropriately targeted, they are effective in facilitating understanding and provide adequate pedagogical scaffolding. In the case of perceptions, students miss more strategies and the desire for more practical work is highlighted.; Content and Language Integrated Learning (CLIL) fokatzeak garrantzi handia hartu du Europan. Aldiz, ez dago adostasunik CLILen emaitzak positiboak diren baieztatzeko. EAE-ko B eta D ereduak ikasle askorentzat CLIL irakaskuntza bezala sailkatzen direla kontuan hartuta, lan honek helburu bikoitza dauka. Batetik, eredu horietan irakasleek ulermena errazteko martxan jartzen dituzten estrategiak zein eta nolakoak diren aztertzea, eta bestetik, ulermenaren inguruko irakasle eta ikasleen pertzepzioak biltzea. Ikerketa DBHko B eta D ereduko edukizko irakasgaietako hainbat ikasle eta irakaslerekin gauzatu da. Guztira 123 ikasle eta 8 irakasle aztertu dira, osotara 12 klase behatuz. Guztira bi erreminta kualitatibo erabili dira, batetik, ulermena errazteko estrategiak identifikatzeko eta deskribatzeko txantiloia, eta bestetik, irakasle zein ikasleen ulermenari buruzko pertzepzioak jasotzeko bat-bateko elkarrizketak. Ondorioztatu denez, irakasleak kontziente dira ikasleek ulermenean dauzkaten gabeziez, eta askok estrategia andana jartzen du martxan ulermena bermatzeko. Estrategiak modu egokian bideratzen direnean eraginkorrak dira ulermena errazten, eta aldamio pedagogikoa eskaintzen dute. Pertzepzioen kasuan, ikasleek estrategia gehiagoren falta sumatzen dute, eta lanketa praktikoago baten nahia ere azpimarratzen da.
dc.language.isoeus
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleEdukiak ulertzeko estrategiak CLIL irakaskuntzan: Euskal Herriko eskola bateko B eta D ereduak
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2021 UPV/EHU Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/tantak.22449


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2021 UPV/EHU Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2021 UPV/EHU Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional