Show simple item record

dc.contributor.authorLeón-Río, Belén
dc.date.accessioned2022-12-26T11:26:38Z
dc.date.available2022-12-26T11:26:38Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationAusArt 9(2) : 145-165 (2021)
dc.identifier.issn2340-8510
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/59034
dc.description.abstractBy activating the symbols and geometry of Oteiza's sculpture, the viewer would be brought into line with new types of communication with his inner self, which will mean a transition towards new goals, where art would help us to have a deeper discernment. of ourselves, opening our mind to what would be beyond consciousness. This article we will see how Oteiza's sculpture would be related to our evolutionary history, presenting a symbology that would not only recover our past through archetypal forms, but that steps would already be taken in the discovery of new symbols that would also have to do with our future. evolutionary. These symbols and archetypes that underlie the geometry of his work would recover the philosophy of the East, having enormous importance as harmonizers of our existence, through the application of our perceptual and intuitive capacities.; Mediante la activación de los símbolos y la geometría de la escultura de Oteiza el espectador se pondría en consonancia con nuevos tipos de comunicación con su yo interior, lo que significará una transición hacia metas nuevas, donde el arte nos ayudaría a tener un discernimiento más profundo de nosotros mismos, abriendo nuestra mente a lo que estaría más allá de la consciencia. En este artículo veremos cómo la escultura de Oteiza tendría relación con nuestra historia evolutiva, presentando una simbología que no sólo recuperaría nuestro pasado mediante formas arquetípicas, sino que ya se estarían dando pasos en el descubrimiento de nuevos símbolos que tendrían también que ver con nuestro futuro evolutivo. Estos símbolos y arquetipos que subyacen en la geometría de su obra recuperarían la filosofía de Oriente teniendo una enorme importancia como armonizadores de nuestra existencia, mediante la aplicación de nuestras capacidades perceptivas e intuitivas.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.titleSímbolo, geometría y filosofía oriental en la escultura de Oteiza
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2021 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/ausart.23006


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Volumen 09. Número 2 (2021)
    Reflexiones y prácticas en torno al arte contemporáneo y su conservación: Nuevos retos, nuevos planteamientos

Show simple item record

© 2021 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2021 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional