Show simple item record

dc.contributor.authorParker, David
dc.date.accessioned2023-06-27T13:46:52Z
dc.date.available2023-06-27T13:46:52Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationPapeles del CEIC (1) : (2023)
dc.identifier.issn1695-6494
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/61672
dc.description.abstractThis text was originally published by David S. Parker in 1998 as an introduction to the book The Idea of the Middle Class: White-Collar Workers and Peruvian Society, 1900-1950, published by Penn State University Press. In the book, the author reflects on the union organization of private employees in Lima (Peru) and the origin of the 1924 law that established a legal distinction between empleado (white-collar employee) and obrero (blue-collar worker). Both the “constructivist” school and the linguistic turn argue that social classes are abstractions, inventions of the collective imaginary, that is, ideas that compete in an ideological market. Among the infinite ways of conceptualizing society, only a few images and discourses become common sense, influencing the formation of identities and inspiring laws and public policies. This text affirms and characterizes that the formation of the middle class concept in Peru is due to ideological, discursive and political processes.; Este texto fue originalmente publicado por David S. Parker en el año 1998 como introducción al libro The Idea of the Middle Class: White-Collar Workers and Peruvian Society, 1900-1950, publicado por la editorial Penn State University. En él, el autor reflexiona sobre la sindicación de los empleados de Lima (Perú) y sobre el origen de la ley de 1924 que estableció una distinción legal entre empleado y obrero. Tanto la escuela "constructivista" como el giro lingüístico plantean que las clases sociales son abstracciones, inventos del imaginario colectivo, es decir, ideas que compiten en un mercado ideológico. De entre las infinitas maneras de conceptualizar la sociedad solo unas cuantas imágenes y discursos llegan a convertirse en sentido común, influyendo en la formación de identidades e inspirando leyes y políticas públicas. El presente texto afirma y caracteriza que la formación del concepto clase media en el Perú se debe a procesos ideológicos, discursivos y políticos.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleIdeas de clase
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2023 UPV/EHU Atribución 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/pceic.23787


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2023 UPV/EHU Atribución 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2023 UPV/EHU Atribución 4.0 Internacional