Show simple item record

dc.contributor.authorDel Saz Barragán, Miriam
dc.date.accessioned2023-06-27T14:24:56Z
dc.date.available2023-06-27T14:24:56Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationAusArt 11(1) : 45-61 (2023)
dc.identifier.issn2340-8510
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/61692
dc.description.abstractThis article expands on a doctoral thesis, published as in praise of lithographic practice: steelgraphy, methods and practices and based on research carried out between 2014 and 2019. The aim of the work was the systematization of cold-rolled steel as an alternative in planographic printing. We present this support as an innovation compared to traditional lithographic techniques, due to the creative possibilities it opens and to the ease of access of the material. We analyze how this initial study has taken different directions with the support of participatory practices in institutions such as Universidad Tecnológica de Pereira, Colombia y Herberger Institute for Design and the Arts, Arizona State University, USA y Universitat Politècnica de València, España. Such concerns are investigated in the context of the numerous conceptual and technical changes occurring in contemporary printmaking. In this way, we introduce open questions regarding current design practices and concepts, presenting the different directions taken by experimental technical developments and the creative process of printing.; El presente artículo emana de la investigación llamada Elogio de la práctica litográfica: Acerografía; métodos y procesos; tesis doctoral llevada a cabo entre 2014 y 2019. Este estudio propone la sistematización del acero laminado en frío como matriz alternativa en el sistema de estampación planográfico. Considerando este soporte una innovación frente a las técnicas tradicionales litográficas por sus aportaciones creativas y la accesibilidad del material. Analizamos las derivas que ha tomado este estudio inicial con el apoyo de las prácticas participativas en instituciones como Universidad Tecnológica de Pereira, Colombia y Herberger Institute for Design and the Arts, Arizona State University, USA y Universitat Politècnica de València, España. Estas inquietudes vienen contextualizadas por los numerosos cambios conceptuales y técnicos que acontecen en la gráfica contemporánea. Así pues, se introducen aquí algunos cuestionamientos sobre el pensamiento gráfico actual que hacen comprender las direcciones diversas que toman los desarrollos técnicos experimentales y las creaciones artísticas gráficas.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.titleEl medio es adaptarse: La acerografía como técnica experimental entre sistemas de grabado e impresión
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2023 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/AusArt.24378


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2023 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2023 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional