Show simple item record

dc.contributor.authorGómez Alemany, Joan
dc.date.accessioned2023-06-27T14:24:57Z
dc.date.available2023-06-27T14:24:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationAusArt 11(1) : 115-125 (2023)
dc.identifier.issn2340-8510
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/61697
dc.description.abstractInvestigating the graphic word, as an introduction, some questions about methodology and science are raised. Especially the inexistence of an objective scientific rationality is demonstrated, to bet on hybrid methodologies or that resort to subjectivity, cultural production or research based on the arts. Next, the concept of graph is investigated, tracing its graphikós etymology and semantic field. In this way, an attempt is made to limit its ambiguous and broad meaning. In turn, the inseparable relationship between what is graphic and the engraver is explored, and the concept of trace related to graphics is analyzed. Noting the difficulty of fully understanding graphikós, we seek to define it through two examples (the artist's book and the graphic score). Concluding that these also carry an open and contradictory definition, a metaphor for our contemporary time and its digital reality where the graphic is currently registered.; Investigando la palabra gráfica, como introducción se plantean algunas cuestiones sobre la metodología y las ciencias. Especialmente se demuestra la inexistencia de una objetiva racionalidad científica, para apostar por metodologías híbridas o que recurren a la subjetividad, la producción cultural o la investigación basada en las artes. A continuación se indaga en el concepto de gráfica, rastreando su etimología graphikós y campo semántico. De esta manera se intenta limitar su significado ambiguo y amplio. A su vez, se explora la relación indisociable entre lo grabado y el grabador, y se analiza el concepto huella relacionado con la gráfica. Constatando la dificultad de entender plenamente los graphikós, se busca definirlo a través de dos ejemplos (el libro de artista y la partitura gráfica). Concluyendo que estos también comportan una definición abierta y contradictoria, metáfora de nuestro tiempo contemporáneo y su realidad digital donde lo gráfico se inscribe actualmente.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.titleLa imposible clausura del concepto 'graphikós' y su ejemplificación en el libro de artista y la partitura gráfica
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2023 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/AusArt.24156


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2023 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2023 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional