Show simple item record

dc.contributor.authorRubia Gómez-Morán, Andrea de la
dc.date.accessioned2023-06-27T14:24:57Z
dc.date.available2023-06-27T14:24:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationAusArt 11(1) : 139-153 (2023)
dc.identifier.issn2340-8510
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/61699
dc.description.abstractThe following article is an historical analysis on the development of contemporary engraving in the country of Nepal through the last centuries. It focuses on the political and social representation of the Nepali woman in relation to the traditional worship of the Śakti, or the feminine divinity, through the use of red color as a signifier of womanhood. It starts with an introduction to traditional Nepali printmaking on the aim of analyzing the process of local adaptation to the new techniques imported by the British in Kathmandu. At the same time that the country's cultural identity, or Nepaliness, was visually built towards the global world. Based on a selection of women artists, this article studies the emergence of contemporary feminist printmaking in Nepal, where the predominance of red color acts as a link of hybridization between the local traditional culture and the contemporary transcultural thought.; El siguiente artículo es un análisis histórico sobre el desarrollo del grabado contemporáneo en el país de Nepal a lo largo de los últimos siglos. Se centra en la representación política y social de la mujer nepalí en relación con el culto tradicional de adoración a la Śakti, o la divinidad femenina, mediante el uso del color rojo como significante de la feminidad. Comienza por una introducción al grabado tradicional nepalí, con el fin de analizar el proceso de adaptación local a las nuevas técnicas importadas por los británicos en Katmandú. Al mismo tiempo que la identidad cultural del país, o nepalidad, es definida visualmente hacia el mundo global. A partir de una selección de artistas mujeres, este artículo estudia el surgimiento del grabado contemporáneo feminista en Nepal, donde la predominancia del rojo actúa como nexo de hibridación entre la cultura local tradicional y el pensamiento contemporáneo transcultural.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.titleEl color rojo femenino y la idea feminista en el grabado contemporáneo nepalí
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2023 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/AusArt.24155


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2023 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2023 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional