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dc.contributor.authorBoada Benito, Aitor
dc.date.accessioned2023-06-27T14:42:51Z
dc.date.available2023-06-27T14:42:51Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationVeleia 40 : 97-116 (2023)
dc.identifier.issn0213-2095
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/61745
dc.description.abstractThis article analyses the communicative function of the skin. Taking late antique Christian hagiographic texts as a point of departure, the aim is to illustrate the creation of speech codes in Christian communities in the Sassanid Empire and their expression in the hagiographic literature. It focuses on the presence or absence of marks on the skin and, by analysing these references and comparing them, the paper examines how Christian communities in late antiquity constructed systems of meaning around the skin and used them to articulate their religious identity in relation to other religious communities. The Speech Codes Theory developed by Greg Philipsen is of relevance here, helping to elucidate how Christian communities in the Sassanid Empire, embedded in an agonistic socio-cultural, political, legal, and religious context where Zoroastrianism occupied the hegemonic spheres, developed a constellation of specific meanings around the skin that enabled a continuous process of creating, negotiating and defining a message of religious affiliation; Este artículo analiza la función comunicativa de la piel, tomando como caso de estudio un texto hagiográfico cristiano escrito a principios del siglo vii en el Imperio sasánida. El objetivo es ilustrar la creación de códigos de habla en las comunidades cristianas del Imperio sasánida y su expresión en la literatura hagiográfica, centrándose en la representación de un aspecto: la presencia o ausencia de marcas en la piel. Mediante el análisis de estas referencias y su comparación con otros testimonios hagiográficos, exploraré cómo las comunidades cristianas de la Antigüedad tardía construyeron sistemas de significado en torno a la piel y los utilizaron para articular su identidad religiosa en relación con otras comunidades. La Teoría de los Códigos del Habla desarrollada por Greg Philipsen es relevante en este caso, ya que ayuda a dilucidar cómo las comunidades cristianas, incrustadas en un contexto agonístico sociocultural, político, legal y religioso en el que el zoroastrismo ocupaba las esferas hegemónicas, desarrollaron una constelación de significados muy específicos en torno a la piel que permitieron un proceso perpetuo de creación, negociación y definición de un mensaje de afiliación religiosa.
dc.language.isoeng
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.titleMarked bodies: Skin as communicative entity in late antique hagiography
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2023 UPV/EHU Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
dc.identifier.doi10.1387/veleia.23123


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