Show simple item record

dc.contributor.authorSánchez Quinchuela, Patricio
dc.date.accessioned2024-03-25T17:11:17Z
dc.date.available2024-03-25T17:11:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationAusArt 11(2) : 65-81 (2023)
dc.identifier.issn2340-8510
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/66342
dc.description.abstractThis article vindicates artistic practices as a means for the development of the community and the social transformation of a territory, beyond the good use of free time or recreation. They are those neighborhood or community spaces located in peripheral or marginal areas of a city where artistic practices are adapted to the environment, unlike conventional spaces for the production and circulation of artistic and cultural goods, products and services, such as galleries, theaters or art centers. In this framework, the experience of the Hilarte Community Association in Trinitaria island in Guayaquil city is addressed, which has promoted the development of artistic practices as an axis of a sensitive pedagogy and a meeting space that promotes the social interaction of the community in an area populated almost entirely by Afro-descendant families with conditions of economic poverty, social marginalization and limited access to education, health, housing, cultural services, among others. Interviews, testimonies from stakeholders and project analysis and actions carried out in this context, allow us to know the significant factors and impacts of social transformation evident in this territory.; Este artículo reivindica las prácticas artísticas como un medio para el desarrollo de la comunidad y la transformación social de un territorio, más allá del buen uso del tiempo libre o la recreación. Son esos espacios barriales o comunitarios ubicados en zonas periféricas o marginales de una ciudad donde se adaptan las prácticas artísticas al entorno a diferencia de espacios convencionales de producción y circulación de bienes, productos y servicios artísticos y culturales como son galerías, teatros o centros de arte. En este marco se aborda la experiencia de la Asociación Comunitaria Hilarte en el sector de Isla Trinitaria de la ciudad de Guayaquil, que ha impulsado el desarrollo de las prácticas artísticas como un eje de una pedagogía sensible y espacio de encuentro que promueve la interacción social de la comunidad en una zona poblada casi en su totalidad por familias afrodescendientes con condiciones de pobreza económica, marginalidad social y limitados accesos a educación, salud, vivienda, servicios culturales entre otros. Entrevistas, testimonios de actores involucrados y análisis de proyectos y acciones realizadas en este contexto, nos permiten conocer los factores e impactos significativos de transformación social evidenciables en este territorio.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.titleIncidencia de las prácticas artísticas en la transformación social del territorio: Estudio de caso- Asociación Hilarte, Guayaquil-Ecuador
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2023 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/ausart.24927


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2023 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2023 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional